Adrian David, primarul Avrigului, în primul interviu după alegeri: „Sunt aici și mă implic!“

Primarul liberal al Avrigului, Adrian David, vorbește într-un interviu acordat Mesagerului de Sibiu despre proiectele sale la început de mandat.

adrian-david-primar-avrig

Adrian DAVID, primarul orașului Avrig

Mesagerul de Sibiu: D-le primar, ați preluat conducerea Primăriei Avrig după două mandate ale predecesorului dvs. A fost o perioadă lungă, în care s-au „cimentat“ anumite lucruri. Probabil că ați făcut niște schimbări la nivelul aparatului administrativ și a modului în care funcționează acesta. Ce s-a schimbat de când ați venit la primărie?

Adrian David: Încercăm să facem niște schimbări. În primul rând, mentalitatea aș vrea s-o schimb. Știți foarte bine ce înseamnă un funcționar. Nu trebuie să vii cu idei preconcepute, trebuie să îi dai posibilitatea omului să-ți demonstreze că vrea să muncească pe o anumită viziune pe care o ai. Asta sigur s-a schimbat: viziunea despre ceea ce se va întâmpla în Avrig.

Mesagerul de Sibiu: Care sunt prioritățile mandatului dvs.?

Adrian David: În primul rând, pe investiții. Stăm destul de prost cu ceea ce înseamnă investițiile și aici mă refer mai mult la infrastructură. Au fost câteva proiecte începute cu un an în urmă, nefinalizate, pe care încă, după trei luni, n-am reușit să le aducem la bun sfârșit. Cu excepția străzii Iazului, care este deja pe SEAP pentru licitație, încă muncim. Casa de Cultură o avem prinsă la finanțare din 2010 pe CNI (Compania Națională de Investiții – n.red.) și nu s-a reușit în 6 ani de zile să scoată un CF. Acum suntem la faza de dezmembrare terenului de sub Casa de Cultură, să scrie pe extrasul CF – este o condiție a CNI – „Casa de Cultură cu terenul aferent“. El era prins cu extrasul Primăriei. Deci în 6 ani nu s-a făcut o dezmembrare, ca să se facă individual Casa de Cultură. Proiectul e gata pentru Casa de Cultură, va fi înaintat la CNI. În altă ordine de idei, un alt proiect care în august a făcut un an de zile: strada Gheorghe Lazăr din Avrig. Lucrăm la proiectare și la tema de proiectare, am și modificat ceva la ea, în sensul că am făcut niște anexe și disponibilitate foarte mare am găsit la Electrica, nu numai verbală, direct în scris. Am primit o adresă de la Electrica, prin care își asumă că noi vom intra în reabilitare cu strada Gheorghe Lazăr și ei își vor executa rețelele în subteran. E mare lucru, pentru că toată lumea spunea că o să trebuiască să le facem noi lucrarea, dacă vrem să îngropăm rețelele. Dl. inginer care a venit la mine în birou și am avut discuția mi-a spus: „E problema noastră, trebuie s-o facem. Începând de acum, ne apucăm de tema de proiectare și în primăvară ne apucăm de lucru. Le îngropăm“ și mi-a și scris lucrul ăsta. Ar mai fi capela. Este o problemă mai complicată. Proiectul este gata, dar grandoarea capelei care a fost propusă e cam mare. 1,5 milioane de lei o capelă? Să fim serioși… Am vorbit cu proiectantul, a și redus dimensiunile, a rămas la ceva care poate fi util, undeva până în 300.000 de lei valoare de execuție, însă e al doilea proiect. E o complicație legislativă. Proiectul a fost recepționat în stadiul acela mare, cum să-l faci pe al doilea? Nici un proiectant nu ți-l face gratis. Tu nu poți să-i dai banii, el nu-ți dă lucrarea, că el a lucrat, până la urmă, adevărul e de partea lui.

Sunt multe altele. Încercăm să ne pregătim cu proiecte pentru anul viitor, pentru că – surpriză! – există bani la Primăria Avrig. Pe investiții avem bani. Vom rămâne cu un excedent, probabil, de 1,5 milioane de euro.

Mesagerul de Sibiu: Lucrați în 2015 cu un buget „moștenit“. Abia la anul veți lucra pe primul buget gândit cap-coadă de dvs. Cum e bugetul de anul acesta și ce schimbați în 2017?

Adrian David: Bugetul de anul acesta n-a fost rău de la început, pentru că eu am muncit pe el și, fiind președintele comisiei de buget-finanțe, am încercat să-l așez foarte bine. Problema este că pe partea de funcționare, unde intră și lucrări de reparații, de întreținere, bugetul e cam epuizat și pe partea de investiții este necheltuit. Din cauza lipsei proiectelor. Nu avem nici un proiect mare, cu excepția străzii Iazului, care, până la urmă, e „subțirică“, este 1,5 milioane de lei și nu este foarte mult. Sperăm s-o putem executa în această toamnă. Să vedem dacă vor fi sau nu contestații la licitație și dacă ține vremea cu noi.

Mesagerul de Sibiu: Pentru satele aparținătoare aveți proiecte?

Adrian David: Avem niște proiecte. Au fost aprobate două proiecte. Unul la Bradu, fostul drum național de la benzinărie, prin fața școlii. Este în proprietatea noastră și am vrut să facem un proiect de reparație, dar nu cred că vom reuși anul acesta. Ar mai fi drumul de acces în satul Săcădate, de pe baraj la intrare în sat, porțiunea care este în proprietatea noastră, unde firma cu care am lucrat nu mai are inginer de proiectare, va renunța la contract și trebuie s-o luăm de la capăt. În sat, deocamdată, nu vrem să intervenim, pentru că eu sper ca într-un an și jumătate, maxim doi ani, să avem apa în Săcădate. Au fost cei de la Romair, consultantul de la Apă-Canal, și am discutat. Problema pe care o avem la Săcădate e cu identificarea unei suprafețe de 2.500 mp pe care vor fi amplasate rezervoarele de apă. Asta nu e stabilit deocamdată. Trebuie să fie undeva afară din sat, deasupra nivelului ultimei case. Locul cel mai propice pe care l-a indicat consultantul este pe drumul Cornățelului, la ieșire din sat, destul de aproape de sat, pentru că sunt și cheltuieli conexe. Primăria nu are terenuri acolo. Va trebui să achiziționăm de la populație și avem două variante. Cea mai bună soluție era la intrare în sat, pe unde sunt cărările vitelor, unde aveam pășunat comunal în proprietate publică și puteam lua 2.500 mp din el, dar acolo terenul este instabil. Nu ține numai de noi proiectul acesta, de noi ține identificarea terenului. Vor trebui să aibă răbdare săcădățenii. Va fi un drum nou, cu infrastructură, dar firma reziliază. Le-a plecat inginerul de drumuri. Dar până la primăvară rezolvăm, nu e nici o problemă, și la anul sigur îl facem, până în vară. Un alt punct important care ar trebui rezolvat în Săcădate este căminul din curtea școlii: va trebui să îi facem o reparație capitală la acoperiș și vom face o sală pentru diverse activități ale tinerilor din sat. Asociația Vatra Satului Săcădate reabilitează muzeul, casa din centrul satului, care este a Primăriei și le-am dat-o în administrare, se ocupă de ea, fac voluntariat. În interior este mai bine decât arată din afară. Am fost de câteva ori acolo. Ei muncesc, este important că fac voluntariat. Și pentru căminul din curtea școlii am promisiuni de voluntariat de la cetățeni. Mie mi se pare foarte important, că numai printr-o implicare comună vom putea duce aceste proiecte.

La Bradu, cu drumul de acces este aceeași problemă ca la Săcădate. Același proiectant a renunțat la proiect. La Bradu nu e așa complicat, că avem deja o ofertă de la cei care mai lucrează în Avrig. I-am trimis să facă o evaluare și a ieșit bună. Acum trebuie întocmită o situație de lucrări și ridicată pe SEAP. Nu e o lucrare foarte mare, dar îi ajută pe localnici și cred că ar fi primul pas pentru ceea ce gândim în viitor la Bradu.

În cadrul general, mult de lucru avem cu cadastrul general. Este greu să strângi de la fiecare cetățean titluri de proprietate, acte de moștenire, acte de partaj, vânzări-cumpărări. Sper ca oamenii să fi înțeles că este chiar de necesitate dacă vor întabularea și liniște pe parcele, să nu mai ajungă prin instanțe. Trebuie făcut într-un cadru mare, pe sectoare, pe tarlale, pe limite foarte bine definite. Altfel de izbim mereu de probleme. Suprafețele, de regulă, există. Mai trebuie să facem și diminuări, cum e cazul în Gruiul Stanciului. La Bradu nu sunt probleme, avem chiar excedent de teren. Vrem s-o ducem la bun sfârșit anul acesta. Este și o chestiune de unanimitate.

Mesagerul de Sibiu: Cum văd oamenii activitatea administrației locale? Fostul primar era criticat foarte des, mai ales în ultima vreme, dar după alegeri, de obicei, începe o „lună de miere“, care uneori durează chiar primul an de mandat. La dvs. s-a terminat „luna de miere“, a început corul nemulțumiților?

Adrian David: Probleme sunt multe. Lucruri rămase în urmă mai sunt, dar, încet-încet, cred că vom crea un cadru propice de lucru și cred că cea mai mare diferență este aceea că eu sunt aici și mă implic. Lucrăm la transparență. Noi știm că suntem în slujba cetățeanului, el este pe primul loc. Comunicarea între departamente s-a îmbunătățit, problemele li se rezolvă rapid. E un pic cam devreme să spunem că funcționează totul bine, dar mergem într-o direcție bună. Eu încă nu sunt mulțumit.

Avem multe mail-uri, multe păreri de care chiar ascultă, la mulți le răspundem, ceea ce nu s-a întâmplat până acum. Bineînțeles că din 200 de persoane sunt doi-trei care se plâng, dar asta e normal să se întâmple. Am încercat să aducem anumite schimbări la site și e aproape gata. Era disponibil mai greu de pe tabletă și telefon. I-am făcut modificările necesare. Pe partea de Facebook vom înregistra fiecare ședință de Consiliu Local și așa garantez că va fi până la sfârșitul mandatului. S-a pus problema dacă să înregistrăm și dezbaterile publice de la final, fiindcă fișierele sunt foarte mari. Avem și critici, e normal. Anunțurile le punem și pe afișiere în oraș, dar oamenii vor foarte mult să postăm și pe Facebook, ăsta e curentul. Oricât am anunța, tot vor spune unii care vor spune că nu au știut.

Suntem și la nivel de implementare a sistemului TNT Manager, pentru managementul intern al documentelor. Există un soft și registrul va fi electronic, toată lumea va avea acces la el și va vedea cursul documentelor. Este o obligație legală din 2012. Managementul intern îl implementăm acum, facem primele teste. Fiecare angajat primește un cont de utilizator și poate lucra și de acasă, își organizează mai bine timpul.

Avem și Asociația Atitudine Civică Avrig, care e foarte implicată, mereu cu ochii pe noi, este prezentă la ședințele de Consiliu, însă considerăm că și critica este constructivă. Ne face să lucrăm mai atenți.

Mesagerul de Sibiu: Am văzut că d-na Raluca Turcan a fost prezentă la deschiderea anului școlar la Liceul „Gheorghe Lazăr“. Și președintele Consiliului Județean, Daniela Cîmpean, face des vizite în Avrig. Cât de important este Avrigul pentru PNL?

Adrian David: Cred că este foarte important, pentru că toată lumea ne-a catalogat drept cea mai mare surpriză din județ. Colaborarea este foarte bună, dialogul e bun. D-na Turcan s-a implicat și, în urma discuțiilor pe care le-am avut, am prins liceul din Avrig pe noul program care oferă o masă diversificată pentru elevi. Este un program-pilot, vedem cum se va implementa. 956 de copii vor beneficia zilnic de o masă caldă în valoare de 7 lei. Mă bucur că se întâmplă la Avrig și asta se întâmplă numai cu sprijinul d-nei Turcan. Am avut câteva vizite de la d-na Daniela Cîmpean, ne-am deplasat și la unitatea militară din Mârșa și chiar dacă s-au făcut multe dezmembrări pe acolo, ea a fost în domeniul public. Trecerea în domeniul privat este primul pas pentru valorificarea potențialului de acolo către cei interesați. Avem promisiunea Consiliului Județean că vor căuta și dânșii potențiali investitori pentru zona respectivă. O colaborare bună sper să existe cu Consiliul Județean și în continuare, mai ales cu Asociația Județeană de Turism, dar mai ales pe infrastructură. Mai avem câteva drumuri județene în zonă care trebuie rezolvate, cum ar fi Valea Avrigului, un drum județean care nu prea respectă standardele, acolo fiecare trebuie să-și facă ecologizarea în fața parcelelor, să se retragă și să dăm un aliniament. În colaborare cu Consiliul Județean, la primăvară vrem să începem o modernizare a drumului. Tratamentul bituminos a fost o soluție intermediară, dar acum trebuie să-l asfaltăm.

3 Comments

  1. Dirmoi says:

    Acest primar imi da speranta sper sa o dovedească dupa cum il stiu

  2. Cosmin says:

    Îl vreau Preşedinte

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*