Isteria anvelopelor de iarnă

 

Amenda, dar mai ales reţinerea certificatului de înmatriculare pare să-i sperie pe sibieni. Anul acesta, au început să-şi echipeze autoturismele din timp cu anvelope de iarnă. Unele service-uri din oraş lucrează non-stop pentru a face faţă cererilor.

 

 

 

Legea care prevede obligativitatea echipării autoturismelor cu anvelope de iarnă intră în vigoare de marți, 1 noiembrie. Comparativ cu alți ani, în care cauciucurile de iarnă nu erau obligatorii, sibienii au început să-și schimbe din timp anvelopele, pentru a evita amenzile de până la 1.340 de lei şi pierderea certificatului de înmatriculare.

 

Numai cu programare

 

Unele ateliere auto lucrează zi şi noapte. „Noi lucrăm numai pe programări, în trei schimburi. În prezent se lucrează non-stop. Am introdus și al treilea schimb, pentru a face față cererilor, însă comparativ cu alți ani, acum oamenii vin din timp să schimbe anvelopele. Prețul pentru schimbarea unui set de anvelope de 15’’, cu tot cu echilibrat, este de 48 de lei, iar pentru cele de 16’’ – 52 de lei“, menţionează Ioan Nisipeanu, șef atelier montaj service Sigemo. Alte service-uri au ales să prelungească programul doar cu câteva ore. „De 3-4 săptămâni au crescut cererile foarte mult, schimbăm cam 35-40 de seturi de anvelope la un post de lucru. Programul de funcționare este de la 8.00 la 17.00, însă în unele zile am mai prelungit cu o oră-două. Cred că până acum au trecut peste 1.000 de mașini prin mâinile noastre“, explică Narcis Cautnic, șef service Iony. Aici, prețurile variază între 10-15 lei plus TVA per roată în funcție de mărimea anvelopei sau de jantă. Și la Schunn Service, solicitările au crescut la 5-6 mașini pe zi, în condițiile în care înainte nu era niciuna, iar prețul pentru schimbarea unui set este de 50 de lei cu tot cu echilibrat. Totodată, mecanicii recomandă sibienilor să nu cumpere anvelope uzate din locuri neautorizate, deoarece există riscul ca acestea să cedeze în momentul în care sunt montane. Este şi cazul unui sibian care şi-a achiziţionat un set de anvelope din târg, iar în momentul în care a vrut să le monteze, două dintre ele au cedat. De asemenea, nu este recomandată nici cumpărarea cauciucurilor care au stat mult timp în depozit, deoarece durata medie de viaţă a acestora este de 6 ani.

 

Lege pentru toţi

 

În această perioadă, se înnoieşte şi dotarea maşinilor de la instituțiile publice. „În parcul auto al Primăriei Sibiu au mai rămas în prezent trei autoturisme. Două dintre acestea au fost deja echipate cu anvelope de iarnă, iar a treia mașină a fost programată deja“, descrie Mirela Gligore, șefa Serviciului de Presă și Comunicare din cadrul Primăriei Sibiu. La Serviciul de Ambulanță Sibiu, toate autospecialele au fost dotate cu cauciucuri de iarnă. „La Sibiu au fost echipate 18 autospeciale, dintre care 13 cu patru cauciucuri noi și restul cu câte două, celelalte două anvelope fiind achiziționate în prealabil la început anului. Valoarea investiției se ridică la 18.921 de lei. Şi la Mediaș au fost dotate opt autoturisme, dintre care numai una cu patru anvelope noi, restul cu câte două. Pentru acestea, costurile se ridică la 5.332 de lei“, a enumerat Simona Stroe, directoarea economică a serviciului. Cea mai mare investiție pentru dotarea parcului auto cu anvelope de iarnă a fost făcută la Tursib. „În total avem 90 de autobuze, pentru care costurile achiziționării și montării de anvelope de iarnă se ridică la aproximativ 300.000 de lei. O parte dintre ele au fost deja echipate, iar restul urmează a fi montate până la sfârșitul lunii“, susţine Lucia Leancă, șefa biroului de achiziții al societăţii de transport public.

 

 

Cum se „citeşte“o anvelopă

 

195/65/R15 91H – datele anvelopei

195 – lăţimea în mm

65 – raportul dintre înălțimea secțiunii și lățimea secțiunii în %

R – construcția anvelopei (radială)

15 – diametrul cercului interior al anvelopei în inch (1 inch = 2,54 cm)

91 – capacitatea maximă de încărcare (indicele de sarcină)

H – simbolul de viteză, în acest caz 210 km/h

Simbol „fulg de zăpadă“ – anvelopă testată și calificată pentru utilizarea în condiții severe de iarnă cu zăpadă abundentă

TUBELESS – anvelopă care se foloseşte fără cameră de aer

TUBETYPE – anvelopă care se foloseşte numai cu cameră

M+S sau M&S – anvelopă cu coeficient bun de aderenţă pe noroi şi zăpadă

săgeată – indică sensul de rotaţie, pentru anvelopele cu profil unidirecţional

FOTO: Service-urile auto din oraş fac faţă cu greu numărului mare de şoferi care vin să-şi schimbe cauciucurile

Lasă un răspuns