Asociația Telefonul Copilului a lansat în Sibiu şi alte 12 judeţe proiectul „Traficul de minori pe înțelesul copiilor”, demers care își propune educarea copiilor și tinerilor cu privire la primejdiile cauzate de traficul de persoane, după ce numărul de cazuri de abuz sexual și trafic de minori înregistrate la numărul de telefon 116111 anul trecut a crescut considerabil.

Fetele cu vârste cuprinse între 10 şi 15 an sunt ţinte vulnerabile în faţa abuzurilor

Fetele cu vârste cuprinse între 10 şi 15 an sunt ţinte vulnerabile în faţa abuzurilor

Proiectul se va desfășura în unități de învățământ din 13 județe ale regiunilor Moldova și Transilvania, selectate împreună cu reprezentanții Agenției Naționale împotriva Traficului de Persoane. Numărul total al cazurilor sesizate la Telefonul Copilului 116 111 din cele două regiuni a fost de 2.660 în anul 2011, adică o creștere de 109,78% față de anul precedent, semnalând o nevoie accentuată de asistență – consiliere, informare, îndrumare și monitorizare a cazurilor.

 

Fetele la pubertate, „ţinte” predilecte

 

În ceea ce privește numărul cazurilor de abuz sexual și trafic, conform bazei de date a call center-ului 116 111, din aceste regiuni au fost înregistrate 263 de apeluri în anul 2011, reprezentând o creștere de 74,17% față de anul 2010. Distribuția acestor apeluri este următoarea: 24 de apeluri de exploatare sexuală a minorilor, 115 apeluri de cerșetorie și exploatare a minorilor prin muncă, 124 de apeluri de abuz sexual asupra minorilor. Numărul copiilor care reclamă astfel de cazuri la 116 111 este în creștere de la an la an, în principal din rândul fetelor cu vârste cuprinse între 10 – 15 ani, respectiv din rândul băieților cu vârste cuprinse între 16 – 17 ani. Cele mai multe cazuri sesizate de copii la 116 111 au fost înregistrate din județele Sibiu, Neamț, Vaslui, Iași, Cluj, Hunedoara, Brașov şi Bacău. 116 111 este linia europeană de asistență pentru copii, gestionată în România de Asociația Telefonul Copilului și Romtelecom. Apelul este oferit gratuit de Romtelecom și Cosmote.

5.000 de beneficiari

 

În urma campaniei de conștientizare, copiii vor ști că nu sunt singuri, vor învăța despre telefonul copilului și vor afla că pot suna la 116 111 atât pentru a se informa, cât și pentru a semnala situații în care viața lor este pusă în pericol. De asemenea, vor fi informați asupra instituțiilor abilitate cărora se pot adresa atât la nivel local, cât și la nivel central. Proiectul se adresează unui număr de cel puțin 5.000 de copii cu vârste cuprinse între 11 – 18 ani, precum și unui număr de cel puțin 700 de cadre didactice, în vederea asigurării sustenabilității acestuia. Materialele informative pentru copii includ conținut elaborat pe înțelesul lor și sunt structurate pe 2 categorii de vârstă, respectiv 11 – 14 sub sloganul „Traficul de copii nu e o joacă, e un abuz” și 15 – 18 sub sloganul „Nu-ți accidenta viața în traficul de copii”. Pentru cadrele didactice a fost elaborat un material informativ aparte. Totodată, în vederea extinderii numărului beneficiarilor proiectului, campania de conștientizare include și un spot radio, precum și o pagină web care prezintă mesajul și informațiile transmise în cadrul proiectului http://www.telefonulcopilului.ro/proiecte-2012.

Semnal de cooperare

 

Agenția Națională împotriva Traficului de Persoane, ca structură de specialitate cu atribuții de coordonare, monitorizare și evaluare, la nivel național, a politicilor în domeniul prevenirii traficului de persoane, precum și a celor din domeniul protecției și asistenței acordate victimelor traficului, susține inițiativa Asociației Telefonul Copilului. „Activitatea de prevenire este esențială în lupta împotriva traficului de persoane, iar cooperarea rămâne unul dintre cele mai eficiente instrumente de prevenire. Traficul de persoane are un caracter transnațional și multicultural, necesitând abordări pluridisciplinare și acțiuni desfășurate în comun de către societatea civilă, organizațiile guvernamentale și neguvernamentale. Campania este rodul unei astfel de cooperări și exprimă, încă o dată, convingerea noastră că numai un parteneriat consistent și coerent ne poate ajuta să luptăm eficient împotriva traficului de persoane. ANITP își aduce aportul în această campanie atât la nivel central, prin contribuția la organizarea evenimentelor, cât și la nivel local, prin participarea personalului Centrelor Regionale la întâlnirile cu grupurile ţintă”, a comentat Romulus Nicolae Ungureanu, Director Agenția Națională împotriva Traficului de Persoane, din cadrul MAI.

 

Până pe 15 iunie

 

Inițiativa este finanțată de Ambasada Regatului Țărilor de Jos, prin intermediul fondurilor FSA și se va desfășura până la data de 15 iunie. „Olanda consideră că dreptul la ajutor specializat, dreptul la atenție și sprijin în situații dificile, dreptul de a se bucura de copilărie sunt toate componente intrinseci ale drepturilor omului de care fiecare copil trebuie să beneficieze. Asociația Telefonul Copilului are un rol important în apărarea și promovarea acestor drepturi în rândul copiilor care au nevoie de ajutor din partea societății. Prin urmare, Ambasada Regatului Țărilor de Jos la București a decis să finanțeze inițiativa comună a Asociației Telefonul Copilului și a Agenției Naționale Împotriva Traficului de Persoane. Sper ca acest proiect să ajute la prevenirea traficului cu copii și să îi ajute pe aceia dintre ei care au nevoie de sprijin în cazul în care se confruntă cu situații dificile. Avem și noi în Olanda o instituție similară, foarte populară printre copii, denumită Kindertelefoon. Linia verde înregistrează mai mult de 150.000 de apeluri în fiecare an, apeluri preluate, ca și în cazul Telefonului Copilului, de voluntari calificați să consilieze copii. Prin urmare cooperarea noastră cu Asociația Telefonul Copilului este firească, la fel cum este și cea cu ANITP care are un rol important în prevenirea traficului cu copii”, a apreciat E.S. Matthijs van Bonzel, Ambasadorul Regatului Țărilor de Jos.

 

Asociația Telefonul Copilului

 

Cu o experiență de 10 ani în domeniul protecției drepturilor copilului și ale familiei, Asociația Telefonul Copilului este singura organizație neguvernamentală, non-profit, din România, care pune la dispoziția copiilor și părinților o linie telefonică de asistență la nivel național. 7 zile din 7, între orele 08.00-00.00, Asociația Telefonul Copilului răspunde apelurilor copiilor și părinților la 116 111, număr armonizat european. În perioada 21 noiembrie 2001 – 31 martie 2012, un număr total de 1.744.909 de apeluri a fost înregistrat de Asociația Telefonul Copilului, iar dintre acestea au fost identificate 37.078 de cazuri care au necesitat intervenția instituțiilor abilitate.

 


Cătălina FLOREA | director executiv ATC

„Proiectul își propune informarea copiilor și adolescenților din regiunile Moldova și Transilvania, mediul rural, în vederea prevenirii traficului de minori. Locul de muncă al părintelui sau părinților în străinătate, sărăcia, șomajul părinților, anturajul, lipsa informațiilor de acest gen sunt principalele cauze ale acestor forme de abuz. Considerăm că un copil educat este un copil avertizat. Acesta, ajutat, de asemenea, de educația venită din familie sau din școală, va ști să se apere mai ușor în fața abuzurilor.”

Lasă un răspuns