Drum de fier. Pedepse de fier

Hoţii de fier vechi pun în pericol siguranţa circulaţiei pe calea ferată Tocmai de aceea, autorităţile se gândesc să dubleze pedepsele pentru furturile de material rulant. Poliţiştii de la Biroul Judeţean Transporturi Feroviare Sibiu au reţinut, în 2012, unsprezece astfel de infractori, iar anul acesta au investigat trei furturi.

De la an la an, oamenii legii se confruntă cu tot mai multe furturi, iar pagubele produse de aceşti hoţi sunt tot mai mari. De fiecare dată când sustrag componente de la căile ferate, aceşti infractori inconştienţi pun în pericol vieţile sutelor de pasageri care circulă cu trenul. Anul trecut, poliţiştii sibieni au constatat 14 furturi de la CFR Infrastructură şi au băgat după gratii unsprezece hoţi. „Problema cu aceşti hoţi este că sustrag componente ale sistemelor de dirijare şi semaforizare a circulaţiei feroviare, cum ar fi cabluri, relee etc., punând în pericol vieţile oamenilor.

Cum acele piese lipsesc, sistemele nu mai funcţionează corespunzător şi în orice moment se pot produce accidente. În cel mai fericit caz, se înregistrează doar întârzieri ale trenurilor. Tocmai de aceea, furturile de la infrastructura feroviară se pedepsesc mai aspru decât furturile obişnuite, cu pedepse cuprinse între 4 şi 18 ani. Dacă, însă, este pus în pericol sistemul de de dirijare şi semaforizare a circulaţiei feroviare, infracţiunea se numeşte distrugere şi semnalizare falsă, iar pedepsele în acest caz variază între 3 şi 12 ani“, arată comisarul şef Mircea Mate, şeful Biroului Judeţean Transporturi Feroviare Sibiu. În acest an, au fost deja constatate trei infracţiuni de furt de componente.

 

 

Prinşi în flagrant

 

Cum poliţiştii acestui birou sunt mai puţini de 30, ei nu pot patrula în permanenţă de-a lungul celor 400 de kilometri de cale ferată din întreg judeţul. Au însă suficientă experienţă ca să ştie unde sunt zonele cele mai expuse. „Noi am identificat zonele de risc. Sunt zone din apropierea oraşelor sau comunelor cu populaţie săracă, fără ocupaţie. Este vorba în special despre zone precum Copşa Mică, Mediaş sau Avrig. De asemenea, ştim şi că aceşti hoţi încearcă să sustragă cablurile de la poduri şi podeţe, releele sau contraşinele. Aşa că organizăm acţiuni de supraveghere şi aşa am reuşit să prindem hoţii chiar în flagrant“, povesteşte Mate.

 

Opriţi cu focuri de armă

 

Poliţiştii de la Transporturi Feroviare au de-a face, de multe ori, cu hoţi atât de disperaţi încât nici măcar gloanţele nu îi pot opri. Un astfel de caz s-a petrecut în noaptea de 14 spre 15 iunie a anului trecut. Oamenii legii au organizat o pândă pe magistrala 200, între Avrig şi Porunbacu, zonă des fracventată de hoţi, iar în jurul orei 4.30 dimineaţa, răufăcătorii şi-au făcut apariţia. Poliţiştii au fost nevoiţi să tragă şase gloanţe de avertizare, iar unul s-a oprit în braţul unui bărbat de 36 de ani care şi-a riscat viaţa pentru 200 de metri de cablu. Acesta ispăşeşte, astăzi, o condamnare la cinci ani de închisoare. Un alt flagrant s-a desfăşurat la sfârşitul anului trecut, tot în zona Avrig. Doi tineri în vârstă de 24 şi 26 de ani au furat contraşine şi erau pe punctul de a le încărca în maşină, dacă poliţiştii nu le stricau planurile. Cei doi erau vecini de palier într-un bloc din Avrig, iar acum, probabil, sunt şi colegi de celulă.

 

Pedepse mai aspre

Ministerul Transporturilor a propus creşterea pedepselor minime pentru distrugerea reţelei de cale ferată de la 2 la 4 ani, respectiv de la 3 la 5 ani în cazul sustragerii de componente sau bunuri din vagoane, în situaţia în care, anul trecut, la nivel naţional, pagubele generate de furturi s-au ridicat la 46,49 milioane de lei. „Având în vedere amploarea fenomenului infracţional în această materie, cât şi consecinţele extrem de grave asupra siguranţei transporturilor pe calea ferată, în special urmare desfăşurării activităţilor infracţionale de furt şi distrugere şi luând în considerare faptul că limitele maxime pentru aceste infracţiuni, astfel cum sunt acestea cuprinse în legea specială sunt mari – cuprinse între 7 şi 20 de ani închisoare, se apreciază că se impune creşterea unor limite minime speciale“, se arată în nota de fundamentare a proiectului de lege. Măsura vine şi după ce, în martie anul trecut, Executivul le-a interzis firmelor care lucrează cu deşeuri industriale reciclabile să mai cumpere de la persoane fizice metale feroviare. Dacă încalcă interdicţia, centrele de fier vechi sunt amendate cu sume cuprinse între 20.000 şi 40.000 lei, anularea autorizaţiei de colectare şi plata unui tarif de despăgubire în valoare egală cu cea a elementelor sustrase.

 

Poliţişti ocupaţi

 

Poliţiştii din cadrul Biroul Judeţean Transporturi Feroviare Sibiu au instrumentat, anul trecut, 104 dosare penale. Dintre acestea, doar 11 au mai rămas cu autor necunoscut la ora actuală. Printre infracţiunile cele mai frecvente din juţul Sibiu, pe lângă furtul de componente sau distrugere şi semnalizare falsă, se mai numără distrugerea vagoanelor, furturile de la călători, tâlhărie, furturi din societăţi comerciale, abuz în serviciu, evaziune fiscală sau înşelăciune. Anul trecut, au fost înregistrate opt cazuri de lovire, dar şi un omor – în halta Micăsasa, o tânără a fost înjunghiată de propriul ei soţ.

 

18

ani de închisoare este pedeapsa maximă pentru furturile de la infrastructura feroviară

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*