O sală de clasă a şcolii nr. 18 din Sibiu s-a transformat într-un veritabil muzeu. Copiii au strâns obiecte pe care le-au considerat valoroase şi le-au expus alături de plăcuţele cu descrierea de rigoare. Aceasta este doar una dintre acţiunile interesante grupate sub genericul „Şcoala Altfel”

.

Experimentul „Şcoala Altfel” la Sibiu

Experimentul „Şcoala Altfel” la Sibiu

 

 

Dascălii s-au străduit să transforme această săptămână într-o ocazie cât mai plăcută pentru copii de a învăţa lucruri noi. Astfel, elevii claselor a III-a şi a IV-a cu predare în limba germană din cadrul şcolii generale nr. 18 din Sibiu au învăţat ce înseamnă un muzeu. Şi cum o simplă vizită într-o astfel de instituţie nu e un lucru ieşit din comun, cele două învăţătoare, Andreea Hanciu şi Claudia Satmari, s-au gândit la ceva deosebit. Ele i-au încurajat pe copii să amenajeze propriul lor muzeu chiar în sala de clasă.

 

Lumea din ochii copiilor

 

Mulţi dintre cei mici s-au confruntat cu o adevărată dilemă: la cel fel de valoare se referea oare învăţătoarea? Unii sau gândit la lucruri scumpe, alţii la importanţa pe care o are obiectul respectiv pentru ei. Şi aşa, mini-muzeul amenajat în clasă a ajuns să cuprindă o mulţime de obiecte interesante. Elevii au adus ochelari de soare, mingi, maşinuţe, inele, brăţări împletire, trotinete, pluşuri, casetuţe, beţe de schi sau obiecte de ornament. Însă, în dreptul fiecărui obiect, au plasat conştiincios o plăcuţă cu descrierea şi explicaţiile de rigoare. Desigur, în limba germană.

Valoarea se măsoară în sentimente

Cât despre valoarea fiecărui obiect în parte, părerile sunt împărţite. Şerban, de exemplu, a adus o vază mică şi foarte veche, o adevărată piesă de muzeu, pe care a găsit-o acasă. Colega lui, Raluca, a preferat un clopoţel pe care şi l-a cumpărat ca suvenir dintr-o excursie. „Am ales clopoţelul, pentru că mi-a plăcut foarte mult în Austria”, explică ea. Un alt coleg, în schimb, a venit cu aparatul dentar, fiindcă are nevoie de el ca să-i îndrepte dinţii şi să-i facă mai frumoşi. Talentul pentru muzică l-a determinat pe alt elev să-şi expună chitara. Spune că a primit-o în 2010, iar de atunci urmează cursuri de chitară şi nu are de gând să renunţe la această pasiune. După ce şi-au amenajat propriul muzeu şi le-au oferit şi colegilor din alte clase posibilitatea de a-l vizita, elevii celor două clase au mers şi în vizită la Muzeul de Istorie „Casa Altemberger”.

Spectacol şi bazar

De departe, cel mai emoţionant moment al “săptămânii astfel” a fost spectacolul de miercuri seară, când pe scena Sălii Thalia şi-au dat întâlnire copiii de la Centrele Şcolare pentru Educaţie Incluzivă nr.1 şi nr. 2 din Sibiu, dar şi de la Mediaş, Turnu Roşu şi Dumbrăveni. Micuţii au cântat, au dansat şi au recitat poezii, stârnind admiraţia şi simpatia tuturor. Copiii talentaţi au pregătit, la intrarea în sală, un bazar cu ornamente de Paşti confecţionate chiar de ei. “Ca să faci lucruri mari, nu trebuie să fii mare geniu” a fost motto-ul lor.

 

Şcoala s-a mutat la Centrul Chinologic

 

Timp de o săptămână, în cadrul proiectului „Şcoala Altfel”, iniţiat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, şcolarii clasei a II a B de la Şcoala „Regina Maria” din Sibiu au avut parte de lecţii mult mai atractive, la iniţiativa învăţătoarei Gabriela Sorica, deoarece informaţiile au fost chiar în faţa lor şi nu au avut parte doar de prezentări teoretice, aşa cum se întâmplă la clasă. Ei au vizitat muzee, grădina zoologică, au pictat icoane pe sticlă, dar au fost şi oaspeţii fabricii de pâine Simpa şi a Centrului Chinologic Sibiu. Copiii şi-au manifestat bucuria bătând din palme atunci când au asistat la un exerciţiu de de dresaj, la câteva demonstraţii de capturare a infractorilor şi salvarea victimelor unei luări de ostatici. Unii mai văzuseră aşa ceva doar în filme, iar alţii asistau pentru prima oară – pe viu – la o asemenea intervenţie.

Vor să fie poliţişti

 

Directorul Centrului Chinologic, comisarul şef  Crişan Lăzureanu, a fost atent la cele mai mici detalii. Poliţiştii care au participat la exerciţiu au explicat elevilor că în faţa unui câine dresat, răufăcătorii nu au nici o şansă de scăpare. Atracţiile copiilor au fost câinii Bunny şi Jeff, doi ciobăneşti belgieni care după ce au imobilizat “infractorii” s-au jucat minute în şir cu elevii. Deloc surprinzător, după exerciţiu, mai ales vizitatorii băieţi au decis că se vor face poliţişti atunci când vârsta le va permite.

Lecţii despre sănătate

 

Copiii de la Grupul Şcolar Mârşa, însoţiţi de învăţătoarele Diana Stoica şi Sanda Stanciu şi de mămici, au învăţat de la studente la medicină practici de prim ajutor. Instruirea practică s-a desfăşurat la Biblioteca Orăşenească din Avrig. „Este un proiect pilot, prin care se încearcă educarea pentru sănătate, dincolo de simple măsuri de igienă, a copiilor de şcoaşă primară în tandem cu mămicile, astfel încât cunoştintele şi deprinderile dobândite să fie nu doar folosite, ci şi diseminate colegilor de generaţie ai celor mici, pe de o parte, şi părinţilor, pe de altă parte”, lămureşte bibliotecara Maria Grancea.

 

Profesorul de fotbal

 

Meseria de profesor este mai frumoasă, mai liniştită, dar lăsând banii la o parte. Asta le-a spus Cristian Pustai, antrenorul echipei de fotbal Gaz Metan Mediaş, elevilor Şcolii Naţionale de Gaz, care au participat la o oră cu cu un caracter special în cadrul proiectului „Şcoala Altfel”. Cunoscut drept „intelectualul Ligii I”, tehnicianul Mediaşului este profesor de matematică.

 

Claudia SATMARI | învăţătoare

 

„Împreună cu elevii claselor a III-a şi a IV-a, am planificat o vizită la Muzeul de Istorie. Dar înainte de această vizită, am amenajat în sala de clasă propriul nostru muzeu. Fiecare a adus un obiect personal, căruia i-a ataşat o scurtă descriere: din ce an este obiectul şi de ce îl consideră valoros.”

Lasă un răspuns