Glasul roților de tren răsună la 160 km/oră

Județul Sibiu beneficiază de cea mai mare investiție în infrastructura feroviară din ultimele decenii: modernizarea Coridorului IV pan-european de transport feroviar, care leagă Europa de Est de Occident.

CFR SA va recepționa, până la sfârșitul acestui an, tronsoanele Sighișoara – Ațel și Ațel – Micăsasa, în lungime totală de 55 kilometri.

Gara din Copșa Mică și cele nouă linii ale sale au fost reabilitate complet

Coridorul IV pan-european feroviar are aceeași importanță ca și Coridorul IV pan-european de autostrăzi Nădlac – Sibiu – Constanța, ce leagă România de vestul Europei. Pe acest coridor se află centura ocolitoare a Sibiului în regim de autostradă, precum și autostrada Sibiu – Orăștie. În urma acestor investiții, județul Sibiu ajunge legat la cele mai importante itinerarii europene.

Lucrări până în 2020

Coridorul feroviar intră în țară pe la Curtici și continuă pe traseul: Deva – Simeria – Teiuș – Copșa Mică – Mediaș – Sighișoara – Brașov – București și Constanța. În județul Sibiu, el traversează localitățile Micăsasa, Copșa Mică, Mediaș, Dumbrăveni și Ațel și iese prin Hoghilag. Aceste gări au fost incluse în proiectul de modernizare.

Termenul pentru finalizarea lucrărilor este 2020, potrivit deputatului sibian Zacharie Benedek. Totodată, până în 2022, Autoritatea de Reformă Feroviară va superviza achiziția de material rulant, locomotive și vagoane.

Poziție strategică

„Este cel mai important coridor feroviar european care traversează țara noastră. Dezvoltarea căii ferate este un deziderat al Uniunii Europene. Transportul feroviar este mai facil, nu poluează, nu au loc accidente, iar cel de marfă este pe un trend ascendent. Totodată, și transportul feroviar de călători este în continuă creștere în Europa“, ne-a declarat parlamentarul sibian Zacharie Benedek (UDMR), membru în comisia pentru transporturi și infrastructură din Camera Deputaților și președinte al subcomisiei pentru „puncte negre“ pe cele patru moduri de transport.

160 km/h este viteza proiectată pentru circulația trenurilor între Sighișoara și Micăsasa

Odată cu modernizarea Coridorului IV feroviar pan-european, România face un pas important spre transportul modal, adică o legătură foarte bună între toate tipurile de transport, a mai apreciat Benedek. Din acest punct de vedere, Sibiul se află într-o poziție strategică pentru economia regiunii.

140 de kilometri, în total

Antreprenorul FCC Construcción a anunțat finalizarea lucrărilor pe două tronsoane aferente proiectului „Reabilitarea liniei de cale ferată Brașov – Simeria, parte componentă a Coridorului IV Paneuropean pentru circulația trenurilor cu viteză maximă de 160 km/h”. În luna aprilie, CFR SA anunța că, până la sfârșitul acestui an, va deschide circulația pe aproximativ 140 kilometri de cale ferată modernizată pentru viteze de până la 160 km/oră. Cele două tronsoane fac parte din cei 140 de kilometri ce urmează să fie dați în folosință. Astfel, compania este în proces de recepție pentru o altă secțiune, Coșlariu (Alba) – Micăsasa (Sibiu), în lungime de 36,6 kilometri. Contractul de lucrări pentru modernizarea secțiunii este în valoare de 721 milioane lei. Constructorul este asocierea formată din Aktor Tehnical Societe Anonyme (Aktor S.A.) și Arcada Company S.A.

Tronsonul Sighișoara – Ațel include cel mai lung tunel de cale ferată construit în România după 1989, cu fonduri europene

21 de linii rapide

Lucrările executate pe tronsoanele Sighișoara – Ațel și Ațel – Micăsasa au cuprins, în principal, reabilitarea a 32 km de cale ferată existentă, execuția a 23 km de cale ferată pe varianta nouă și execuția unui nou tunel de cale ferată, la Sighișoara. Acesta este constituit din trei părți, particularizate prin metode de execuție diferite: tunel artificial (intrare Sighișoara) cu lungimea de 20 metri, tunel natural cu lungimea de 325 metri și tunel artificial (intrare Daneș) cu lungimea de 56 metri. Totodată, s-a construit un tunel de cale ferată de 970 metri la Daneș, format dintr-o porțiune artificială la intrarea dinspre Sighișoara, cu lungimea de 20 metri, una naturală, de 862 metri, respectiv una artificială la intrarea dinspre Daneș cu lungimea de 87 metri. Este cel mai lung tunel de cale ferată construit în România după 1989, cu fonduri europene. De asemenea, s-a executat podul în formă de arc peste râul Târnava Mare cu deschidere de 125 m, lungime de 134,6 m și construcție nouă înaintea tunelului Sighișoara, între gara Sighișoara și tunelul Sighișoara, s-a avut în vedere execuția a 30 de poduri, dintre care șase sunt din tablier metalic, cu deschideri între 45 m și 125 m; a trei pasaje superioare cu șase deschideri, deschiderea centrală fiind de 75 m, și reabilitarea completă a patru stații de cale ferată (Daneș – 4 linii, Dumbrăveni – 4 linii, Mediaș – 8 linii și Copșa Mică – 9 linii). S-a intervenit și pentru lucrări de protecția mediului și montarea de panouri fonoabsorbante pe 1.500 metri.

Gara orașului Dumbrăveni a fost modernizată în cadrul proiectului

În plus, s-au realizat lucrări de deviere DN 14 pe o lungime de 500 de metri, care au devenit necesare datorită schimbării traseului de cale ferată în vederea obținerii condițiilor de circulație pentru 160 km/h, dar și intervenții complexe de drenaj, colectare și evacuare a apelor sau relocare a unei magistrale de gaz cu diametrul de 6 metri. Pe cei 55 km de cale ferată s-au realizat și lucrările de modernizare a liniei de contact, lucrări de energoalimentare și lucrări de telecomunicații, precum relocare fibră optică și informare public călător (megafoane, ecrane de informare etc.). Lucrările de energoalimentare au inclus și reabilitarea substațiilor de tracțiune electrică la Dumbrăveni și Micăsasa. În acest moment, între Sighișoara și Micăsasa, se poate circula cu o viteză de 160 km/h, cu excepția intrării în stația Sighișoara, unde, conform proiectului tehnic, există o limitare la 65 km/h, și a gării din Mediaș, unde limitarea este la 120 km/h.


Cosmin PAL

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*