Întârziere şi lucrări suplimentare

 

Cei 82 de kilometri de autostradă care vor lega Sibiul de Orăştie ar putea fi gata abia peste un an, adică în noiembrie 2013. Cu şapte luni în plus faţă de data anunţată de către autorităţi. În plus, pe acest tronson s-au înteţit alunecările de teren, iar constructorii propun construirea unui nou tunel, în afara celui de la Săcel. Acesta ar trebui să apară în capătul dinspre Sibiu a viaductului de 1 km de la Aciliu.

Sursa: Hotnews.ro

Foto: Flaviu Boerescu, PeUndeMerg.ro

Autostrada Orăștie – Sibiu costă, în total, peste 470 de milioane de euro. Termenul de finalizare a tronsonului anunțat în trecut de către autorități este luna aprilie 2013, însă acesta s-ar putea modifica, iar şoseaua ar putea fi gata abia în noiembrie 2013. Reprezentanții antreprenorilor generali au anunțat că nu pot respecta aceste termene, invocând „motive obiective“. „Să nu dăm termene lunare pe fiecare tronson. Consider că sfârșitul sezonului de lucru, să spun noiembrie 2013, vom avea funcțional Deva – Sibiu“, a precizat Gabriel Teodorescu, directorul general al Consitrans, societatea care supervizează lucrările.

 

Situaţii neprevăzute

 

Potrivit sursei citate, principalele probleme invocate de constructori în a susține prelungirea termenelor contractuale sunt alunecările de teren, care, susțin ei, nu au fost prevăzute înainte de atribuirea contractelor. Italienii de la Impregilio, care lucrează la lotul III al autostrăzii, din judeţul Alba şi până în apropiere de Sălişte, spun că au două astfel de probleme majore, tocmai de o parte și de alta a celei mai impresionante lucrări, viaductul de un kilometru de la Aciliu. „Problemele sunt în ambele capete. Cea majoră este dezvoltată la intrare dinspre Orăștie. Este mai masivă, în sensul că problemele sunt pe o lungime mai mare. Iar cealaltă este la capătul opus, înspre Sibiu, unde constructorul a propus drept soluție tehnică un tunel, care ar avea avantaje și din punctul de vedere al exproprierilor și a tăierilor mai reduse de material forestier. În schimb, sunt costuri pe care antreprenorul nu și le poate asuma singur, în această valoare angajată la început, de proiectare și execuție“, a precizat Teodorescu. De altfel, acesta este cel mai înalt viaduct din țară.

 

Costurile încă nu se cunosc

Directorul Consitrans mai declară că valoarea noilor lucrări nu poate fi estimată, iar soluțiile tehnice nu sunt încă definitivate. În plus, mai este nevoie și de acordul Companiei Naţionale pentru Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România. Teodorescu adaugă că fonduri suplimentare vor fi necesare și pentru consolidarea dealului ce precede „viaductul mic“ de la intrarea în tunelul prevăzut în dealul Săcel (lotul IV): „Acolo sunt soluții de consolidare destul de importante. Antreprenorul a avut prevăzut inițial în ofertă o sumă de bani pentru consolidări de versanți, având în vedere caracteristicile zonei. A început deja să lucreze folosind acea sumă de bani cu alte soluții decât cele estimate în cadrul ofertei. Suma nu acoperă integral lucrările ce vor fi dezvoltate. Sperăm la un mic ajutor din partea statului român, dar și a Uniunii Europene, pentru finanțarea lucrărilor“, conchide supervizorul.

 

Date tehnice

 

Lotul I

– 24,11 km, valoare 551 mil. lei fără TVA

– antreprenor general: Strabag SRL

– 4 poduri peste cursuri de apă, 4 poduri peste căi de comunicaţie terestre, 7 subtraversări, 2 noduri rutiere (Orăştie şi Sebeş), un spaţiu de servicii, un centru de întreţinere, parcare inteligentă (Sebeş)

– termen nou estimat: vara lui 2013

 

Lotul II

– 19,74 km, valoare 377,78 mil. lei fără TVA

– antreprenor general: asocierea Straco Grup SRL (România) – Studio Corona

– 13 poduri, 3 pasaje pe autostradă, un viaduct, un tunel peste CF, 3 noduri rutiere (Lancrăm, Sebeş, Cunţa), un spaţiu de servicii

– termen nou estimat: septembrie 2013

 

Lotul III

– 22,11 km, valoare 604,7 mil. lei fără TVA

– antreprenor general: Impregilo SpA

– 3 poduri peste cursuri de apă, 3 pasaje peste căi de comunicaţie, un viaduct (cel de 1 km de la Aciliu), un nod rutier (Apoldu de Jos), un spaţiu de parcare şi servicii

– termen nou estimat: noiembrie 2013

 

Lotul IV

– 16,61 km, valoare 484,83 mil. lei fără TVA

– antreprenor general: asocierea Astaldi SpA – Euro Construct Trading 98 SRL (România) – Astalrom SA

– 6 pasaje, 2 poduri, 2 noduri rutiere (Sălişte, Sibiu vest), un tunel (dealul Săcel), un spaţiu de servicii, un centru de întreţinere şi monitorizare

– termen nou estimat: noiembrie 2013

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*