Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu a început toamna cu avanpremiera spectacolului „Omul cel bun din Sîciuan”, în regia Ancăi Bradu. Tot în această lună, două noi producții își așteaptă spectatorii: „Woyzeck”, regia Alexa Visarion, și „Avioane de hârtie”, regia Eugen Gyemant.


GALERIE FOTO „Omul cel bun din Sîciuan” / © Dragoș Dumitru


„Omul cel bun din Sîciuan”, după un text de Bertolt Brecht, a avut deja avanpremiera, urmând ca premiera să aibă loc marți, 26 septembrie, de la ora 19.00, la sala TNRS. Textul pe care Brecht l-a finisat în perioada exilului său în Statele Unite urmărește povestea unei prostituate, ȘenDe (Shen Te) care încearcă să urmeze calea „corectă” pe care o aleg zeii pentru ea, zei care nu sunt importanți în niciun fel pentru ceilalți locuitori ai orașului Sîciuan (Sichuan) din China. Diana Fufezan, care joacă rolul principal, vorbește despre piesa lui Brecht ca fiind o „parabolă a binelui într-o lume plină de capcane” și despre experiența rolului ca fiind una „intensă și binefăcătoare”.


GALERIE FOTO „Woyzeck” / © Dragoș Dumitru


Prima premieră a secției germane este „Woyzeck”, una dintre cele mai cunoscute piese ale lui Georg Büchner. O piesă pe care marele dramaturg nu a apucat niciodată să o termine și care a fost finisată și publicată postum. „Woyzeck” a devenit, așa cum se întâmplă cu multe alte proiecte artistice care nu au fost duse la capăt, o capodoperă a teatrului german. Regizorul Alexa Visarion descrie experiența de a lucra cu TNRS ca fiind „un spectacol care cere talent pe scenă și talent în sală”. La Naționalul sibian, marele regizor a mărturisit că a avut ocazia să lucreze cu oameni care sunt „instruiți în performanță” și că e „un teatru care îți permite ție, ca regizor, să îți reinventezi traseul de creație”. „Woyzeck” e o piesă pe care au pus-o în scenă nume mari precum Anatoly Efros sau Ingmar Bergman și urmărește povestea reală a unui tânăr soldat care locuiește împreună cu iubita și mama copilului său într-un oraș de provincie din Germania, unde e nevoit să fie supus unor experimente medicale pentru a-și putea întreține familia. Cuprins de gelozie și cu psihicul distrus din pricina intensității experimentelor la care e supus, Woyzeck își ucide iubita. Piesa reprezintă „un conglomerat de stări”, „un text care îmbină cu strălucire și inedit sensuri bogate din doi dramaturgi ai lumii – Shakespeare și Brecht”, spune Alexa Visarion. Spectacolul se va juca pentru prima dată miercuri, 20 septembrie, de la ora 19.00, la sala Teatrului Naţional „Radu Stanca” Sibiu.

Tânărul regizor Eugen Gyemant pune în scenă cea de-a treia premieră a toamnei, „Avioane de hârtie”, o co-producție cu școala de teatru a Universității „Lucian Blaga” din Sibiu. După un text de Elise Wilk, „Avioane de hârtie” explorează lumea tumultuoasă a adolescenței, făcând spectatorii să rezoneze cu ea, fiind o piesă atât de aproape de problemele adolescenților de astăzi. Regizorul a lucrat pentru acest spectacol cu studenții din anul III ai Facultății de Litere și Arte și vorbește despre această experiență ca fiind „una dintre cele mai frumoase colaborări”. Piesa va avea premiera marți, 26 septembrie, și miercuri, 27 septembrie, ora 19.00, cu distribuții diferite, la Studioul CAVAS din incinta Facultății de Litere și Arte.


GALERIE FOTO „Avioane de hârtie” / © Dragoș Dumitru


Gyemant a devenit cunoscut pentru piesa „Omul pernă”, care a câștigat multiple premii, din 2015, de când a fost pusă în scenă pentru prima dată.

Pentru TNRS se anunță, de asemenea, o perioadă cu multe turnee și cu alte noi producții. Pentru că Sibiul a devenit unul dintre cele mai importante centre de cultură din România, Teatrul Național „Radu Stanca” funcționează diferit față de alte orașe, astfel încât stagiunea de teatru nu se încheie niciodată la Sibiu, a subliniat actorul Constantin Chiriac, directorul instituției. „E o muncă în plus, de organizare, care presupune ca plecarea în vacanță să fie făcută în etape, astfel încât să putem răspunde provocărilor acestui oraș”, a spus Chiriac.


Text: Cătălina Stanislav | Foto: Dragoș Dumitru | Video: Mihai Colibaba

Lasă un răspuns