Nutriţia, învăţată din manuale şi cursuri de gătit în grădiniţe şi şcoli

Poate pentru că nu sunt suficient de instruiţi la şcoală sau poate pentru că nu învaţă ce trebuie acasă, de la părinţi, copiii se confruntă tot mai des cu o boală care mai târziu este foarte greu de controlat – obezitatea.

Ultimele statistici au arătat că România este printre ţările cu cei mai mulţi copii supraponderali la vârste foarte mici. Ce este de făcut? Unii politicieni se gândesc că nu ar strica să fie introdusă o disciplină specială în acest sens, poate chiar concepute manuale.

CURSURI ŞI ATELIERE DE GĂTIT

Deputatul USR Emanuel Ungureanu a susţinut în calitate de co-iniţiator împreună cu toţi colegii săi din comisia de sănătate introducerea unor cursuri de nutriţie. De altfel, parlamentarul a participat, înainte de sărbătorile pascale, la o întâlnire organizată de un ONG care îşi propune printr-un program naţional să îi înveţe pe părinţi să gătească mai sănatos pentru copiii lor şi să le educe de la o vârstă fragedă apetitul pentru legume, fructe, pentru o alimentaţie echilibrată şi pentru evitarea alimentelor care sunt dăunătoare. “Având foarte mulţi copii supraponderali, e clar că educaţia nu trebuie să vină doar din partea părinţilor, ci trebuie să pornească încă de la nivelul grădiniţei, nu al şcolilor. Această asociaţie a făcut un ghid pentru părinţi. Deocamdată l-au împărţit în câteva grădiniţie. Acest ghid are în componenţă sfaturi legate de nutriţie, dar este şi un complex interesant de recomandări cu privire la modul în care se găteşte sănătos”, a declarat Ungureanu.

Discuţiile pe acest subiect se leagă de iniţiativa pe care a semnat-o pentru promovarea orelor de nutriţie în şcoli, care să fie introduse în curiculă. “Dar va rămâne un simplu proiect de lege care a trecut în unanimitate, dacă nu e însoţit de manuale şi de implementare, va rămâne doar o vorbă în vânt. Îmi doresc să se predea în şcoli o disciplină de către specialişti şi să existe manuale şi ateliere de gătit, iar părinţii să aibă de la cine să înveţe să gătească sănătos”, a mai declarat Ungureanu.

CU DOUĂ TĂIŞURI?

Ideea e foarte bună, spun nutriţioniştii, însă ar putea fi cu două tăişuri, fie că se predă în grădiniţe sau şcoli: tot ceea ce este obligatoriu înseamnă constrângere, iar aceasta poate crea exact efectele pe care nu ni le dorim. Lecţiile de nutriţie ar trebui să fie relaxante, asemenea, celor de sport, atrag atenţia aceştia, nu sub forma unor manuale.

Dr. Mădălina Indrie, medic primar diabet zaharat nutriţie şi boli metabolice, specialist în obezitate subliniază că impulsurile alimentare pleacă şi au legătură cu creierul nostru emoţional. Copiilor le lipseşte dezvoltarea deplină a lobului prefrontal, cel care ne face să înţelegem consecinţele pe termen lung. Tocmai de aceea, n-ar fi rău să fie implicaţi într-un astfel de program şi psihologi.

„E complicat să supravieţuim în această junglă alimentară, dar altfel vom duce cu noi kilogramele acumulate şi va trebui să plătim preţul, cel metabolic: obezitate, diabet, hipertensiune şi toată patologia cardiovasculară care urmează.

Din punctul de vedere al lecţiilor de nutriţie în şcoli, chiar grădiniţe este foarte bună ideea, dar contează foarte mult şi cum o vom implementa, pentru că dacă dăm copiiilor un stres suplimentar, se va materializa în nişte impulsuri şi mai mari care să îi împingă înspre mâncare. Dacă venim cu aplicaţii practice, cum ar lecţiile de gătit, dacă implicăm şi părinţii, este un lucru binevenit. Dar dacă ne rezumăm la un manual şi la lecţii în care un profesor vorbeşte singur la tablă, efectele pot fi inverse.

Copiii noştri nu au nevoie de un stres suplimentar, de încă o materie la care să ia note, nu sub această formă se va învăţa nutriţia. Nu trebuie creată o presiune suplimentară, ci trebuie să fie gândită o disciplină ca şi educaţia fizică, de exemplu, care să fie asociată cu relaxarea, cu buna dispoziţie, la care să nu simţi presiunea notelor. Copiii vor accepta mult mai usor recomandările si regulile alimentare sănătoase dacă acestea vor veni pe un fond relaxat. Oamenii nu duc lipsă de noţiuni de nutriţie, e de prisos să facem scheme şi tabele pe macro şi micronutrienţi, ţinta noastră trebuie să fie creierul emoţional daca vrem să ţinem în frâu impulsurile alimentare. Ar fi excelent să se lucreze şi cu psihologi”, a explicat dr. Indrie.


Anca M. COLIBĂȘANU

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*