Perspective pentru o pârtie de schi la Avrig

loc partie Avrig

O echipă de specialişti din cadrul Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Turism analizează posibilele locații

Avrigul va avea, în următorii ani, o pârtie de schi modernă. Trei posibile trasee au fost identificate prin studiile de prefezabilitate, urmând ca specialiştii Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Turism să aleagă varianta optimă, apoi să fie demarată investiţia.

În contextul Programului naţional de dezvoltare a turismului montan „Schi în România”, pentru zona Avrig au fost identificate două zone pentru amenajarea de domenii schiabile: Valea Avrigului şi Poiana Neamţului. Consiliul Local Avrig a răspuns la această provocare şi anul trecut a alocat fondurile necesare pentru efectuarea unui studiu de prefezabilitate, în vederea găsirii unor posibile trasee pentru amenajarea unei pârtii de schi în zonă. Prin aceste studii de prefezabilitate au fost creionate trei posibile trasee pentru viitoarea pârtie de schi, iar săptămâna trecută, o echipă de specialişti din cadrul Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Turism (INCDT) s-a deplasat la Avrig pentru a vedea care este, concret, situaţia în teren. Pentru efectuarea studiilor de prefezabilitate, Consiliul Local a alocat, anul trecut, 30.000 de lei.

Specialiștii se vor pronunța

Echipa de specialişti din cadrul INCDT, împreună cu angajaţi din cadrul Serviciului Arhitectură, Urbanism, Amenajarea Teritoriului şi Disciplina în Construcţii al Primăriei Avrig au străbătut la picior toate cele trei posibile trasee. Ulterior, concluziile deplasării în teren au fost analizate într-o şedinţă la care au luat parte primarul Arnold Klingeis, viceprimarul Daniel Cermonea, membrii Consiliului Local, Ilie Stoica şi specialiştii INCDT, urmând ca aceştia din urmă să transmită în cel mai scurt timp municipalității varianta optimă de traseu ca şi costuri, dificultate şi posibilitate de amenajare, pentru a se putea începe indicarea topografică şi studiul de fezabilitate.

Trei posibilități

Toate cele trei posibile trasee sunt de nivel mediu/dificil, iar transportul se va efectua pe cablu, cu telegondola. În primul scenariu, de dificultate medie, traseul măsoară 2.760 de metri și pleacă de la Plaiul Omului, de la o altitudine de 1.100 de metri, iar diferenţa de nivel este de 500 de metri. Acest traseu are o capacitate maximă de 1.304 schiori pe zi. În cel de-al doilea scenariu, de nivel dificil, traseul de 2.150 de metri pleacă de la Scărişoara, de la 1.450 de metri altitudine, iar diferenţa de nivel este de 700 de metri. Traseul are o capacitate maximă de 1.162 schiori pe zi. În ambele scenarii, transportul pe cablu va fi asigurat cu o telegondolă cu 8 locuri. În cazul celei de-a treia variante, traseul are o lungime totală de 3.375 de metri şi cuprinde două porţiuni. Prima dintre ele, de nivel mediu, are 450 de metri lungime şi este cuprinsă între Vf. Scara şi Cabana Bărcaciu. Plecarea este de la cota 1.650 metri, iar transportul este asigurat pe această porţiune cu teleschi mono-post. Capacitatea pe această porţiune este de 175 schiori pe zi. Cea de-a doua porţiune a traseului, una de nivel dificil, pleacă de la cota 1.510 metri, are 2.910 metri lungime, iar punctul terminus este Valea Avrigului. Transportul pe această porţiune se va face cu telegondola de 8 locuri, iar capacitatea sa este de 1.388 de schiori pe zi.

Concept amplu

Proiectul pârtiei de schi de la Avrig se va baza pe scenariul ales de către specialiştii din cadrul INCDT. Pe baza acestui scenariu va fi întocmit şi studiul de fezabilitate, iar apoi va fi demarată investiţia. Aceasta va reprezenta o adevărată gură de oxigen pentru turismul din zonă, deoarece conceptul acestui proiect este unul mai amplu. „Consiliul Local Avrig agrea prima variantă de traseu. Dar, după vizita în teren a echipei de la Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Turism, a fost identificată o porţiune de traseu extrem de dificilă, iar costurile pentru amenajarea acesteia ar fi extrem de ridicate. Urmează ca cei de la INCDT să identifice scenariul fezabil şi să înştiinţeze Consiliul Local, pentru ca acest scenariu să fie supus spre aprobare. Această investiţie are un concept mai amplu, nu se referă doar la pârtia de schi. Acest proiect include şi telegondolă, care va facilita accesul spre traseele montane şi în special spre Lacul Avrig, obiectiv turistic prea puţin exploatat în prezent”, a explicat Daniel Ioan Cermonea, viceprimarul oraşului Avrig.

Daniel CERMONEA | viceprimar Avrig

„Deşi mai e un pas mare până la realizarea acestui proiect, în momentul în care această investiţie va fi finalizată, va reprezenta un câştig enorm pentru această zonă. Practic, acest proiect, odată finalizat, va relansa turismul în Avrig. Cu tot ceea ce presupune acesta: unităţi de cazare, de alimentaţie, transport, suveniruri etc. Dar va duce și la o creştere a preţurilor terenurilor în zonă, în special pe Valea Avrigului.”

Program de interes național

Dani CermoneaPrin Legea nr. 526/2003, cu modificările şi completările ulterioare, a fost aprobat Programul naţional de dezvoltare a turismului montan „Schi în România”, ca program de interes naţional pentru dezvoltarea turismului montan, cu componenta principală „Turism pentru practicarea schiului şi a altor sporturi de iarnă”. Astfel, pentru zonele prevăzute în anexa acestei legi, Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Turism, în colaborare cu societăţi de proiectare şi consultanţă în domeniu, vor realiza un studiu integrat privind dezvoltarea turismului montan pentru practicarea schiului şi a altor sporturi de iarnă, vor stabili terenurile care vor fi incluse pentru practicarea schiului şi a sporturilor de iarnă şi vor elabora planul de amenajare a teritoriului şi de urbanism. După întocmirea acestor documentaţii, ar trebui amenajate, dezvoltate sau reabilitate infrastructuri generale: căi de acces, alimentări cu apă, gaze, curent electric, canalizări, staţii de pompare şi staţii de epurare a apelor uzate, parcări, drumuri forestiere şi alte utilităţi necesare. De asemenea, legea prevede amenajarea, dezvoltarea sau reabilitarea pârtiilor de schi, cu instalaţiile de transport pe cablu aferente, instalaţiile şi echipamentele de producere a zăpezii artificiale şi de întreţinere a pârtiilor şi instalaţiile pentru iluminatul pârtiilor de schi, dar şi amenajarea, dezvoltarea sau reabilitarea pârtiilor destinate practicării celorlalte sporturi de iarnă. În anexele acestei legi sunt menționate Valea Avrigului şi Poiana Neamţului.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*