Promisiuni pentru periferie

Ideea Parcului Centenar nu a fost agreată de Primăria Sibiu, dar edilii anunță alte investiții pentru anul viitor.

Primăria Sibiu vrea să amenajeze, pe strada Podului, un teren de sport și o clădire multifuncțională pentru activități educative, recreative și culturale. Pentru aceasta, municipalitatea ar putea accesa fonduri nerambursabile. Tot cu bani europeni, strada urmează să fie modernizată.

Proiectul va fi depus până la finalul acestui an, potrivit reprezentanților Primăriei. Tot pentru a crea mai multe spații verzi în cartierul Gușterița, edilii au în plan amenajarea de terenuri de sport pe strada Viitorului, în zona blocurilor ANL. În spațiile libere care vor fi identificate în Gușterița, municipalitatea are intenția de a amenaja zone verzi și de recreere, precum și un traseu pentru deplasarea cu biciclete pe Dealul Gușteriței, a transmis Serviciul Comunicare, Relații Externe și Marketing din cadrul Primăriei Sibiu, la solicitarea Mesagerului de Sibiu.

Petiție pentru parcul Centenar

Lipsa zonelor verzi este o problemă de care sibienii din Gușterița și Lazaret se plâng ori de câte ori au ocazia. Unul dintre aceștia și-a propus să convingă municipalitatea să cumpere terenul fostei fabrici Balanța și să-l transforme într-un parc. „Pe lângă un trafic normal, cetățenii acestei zone vor beneficia și de un parc în adevăratul sens al cuvântului, un parc care deocamdată lipsește în această zonă tot mai populată a orașului. Și poate că, de Centenar, un parc denumit chiar Centenar să fie cel mai frumos cadou făcut de municipalitate nouă, fiilor și nepoților noștri pentru următorii 100 de ani“, spune Alexandru Dumbravă.

Petiția inițiată de Dumbravă se leagă și de fluidizarea circulației rutiere, mai ales după ce în vecinătatea Podului Gării vor apărea noul mall și cartierul cu 226 de locuințe pe terenul Balanței. „În fiecare zi, a circula prin Sibiu, la anumite ore, devine o provocare majoră. Iar a circula prin anumite zone devine chiar un adevărat test de răbdare, îngăduință și rezistență la stres. Zona Sibiului situată între liniile de cale ferată și Dealul Gușteriței – cartierele Lazaret, Gușterița, Reșița și IPAS – au parte, încă, de o circulație care se desfășoară în condiții destul de bune/acceptabile, cu excepția orelor de vârf (7,30 – 8,15 sau 15,30 – 17,00). Marea problemă a acestei zone este aceea că, fiind separată de restul orașului de către liniile de cale ferată, nu beneficiază de străduțe laterale prin care să te strecori și să ajungi în centru, cum o poți face în alte zone. Dacă ținem cont de faptul că lângă Podul Gării se va da în folosință primul mall din Sibiu, atunci deja vom realiza că accesul spre și dinspre Lazaret, Gușterița, Reșița și IPAS va deveni tot mai greoi. Dacă la acest mall îi mai adăugăm și noul cartier preconizat a se ridica pe locul fostelor hale Balanța, atunci Calea Cisnădiei și Cartierul Arhitecților vor fi concurate la modul serios în ceea ce privește viteza de deplasare de către Lazaret, Gușterița, IPAS. Pentru terenul aflat pe Calea Gușteriței nr. 21-23, întabulate în CF 106006 Sibiu, CAD: 106006-C1, 103572 Sibiu, CAD: 103572 – C1, 103572 – C2, 103572 – C3, 105599 Sibiu, CAD: 105599 – C1, 105603 Sibiu, CAD: 105603-C1, 110838 Sibiu, CAD: 110838 – C1, 110838 – C2, 110838 – C3, 119648 Sibiu, CAD: 119648 – C1, 105587 Sibiu, CAD: 105597 – C1, doresc să propunem Primăriei municipiului Sibiu și Consiliului Local Sibiu să inițieze un proiect de hotărâre prin care să achiziționeze acest teren și să-l transforme în parc. Nu trebuie să piardă nimeni, ci toată lumea ar avea de câștigat. Dezvoltatorul imobiliar ar trebui despăgubit prin achiziționarea terenului de către Primăria municipiului Sibiu, la prețul profitului pe care acesta l-ar obține prin dezvoltarea complexului imobiliar și apoi valorificarea lui pe piață. Deci, actualul proprietar nu ar pierde nimic, ba chiar ar avea același profit, mai repede și fără toate obstacolele și chinurile dezvoltării unui ansamblu rezidențial. Primăria municipiului Sibiu și Consiliul Local Sibiu nu au nimic de pierdut, ci, din contră, cheltuind banii cetățenilor Sibiului pentru a le satisface dorința de a circula civilizat, precum și punându-le un nou parc la dispoziție, vor primi doar aprecieri. Bonus, posibilitatea de a circula prin cartierele orașului pentru diverse probleme edilitare, fără a fi blocați în trafic. Cetățenii Sibiului, indiferent că vor locui în aceste cartiere sau în celelalte cartiere ale Sibiului, vor avea șansa de a circula aproape normal… de fapt încă vor mai avea șansa de a circula pe Calea Gușteriței și peste Podul Gării. La fel, această șansă o vor avea și elevii care frecventează școlile din zonă sau din alte părți ale orașului, elevii și părinții care își vor duce elevii la viitorul Palat al Copiilor din zona IPAS, sau toți sibienii care vor veni în vizită la rude, prieteni etc.“, argumentează inițiatorul petiției „În Sibiu vrem parc, nu trafic blocat!“.

Nu se vede din birou

Mesagerul de Sibiu a cerut Primăriei să comenteze oportunitatea propunerii cetățenești și posibilitatea de a fi implementată această inițiativă. Amenajarea unui parc în locul noii zone rezidențiale nu se potrivește cu socoteala municipalității, dar dezvoltatorul imobiliar ar trebui să asigure și spațiile verzi. „Precizăm că terenul dintre străzile Cezar Bolliac, Lazaret și Calea Gușteriței la care face referire petiția este o proprietate privată, iar Primăria Sibiu nu poate dispune de acesta. O zonă verde este prevăzută, în schimb, pe un teren situat vis-a-vis, pe locul fostelor hale Balanța. Și acest teren este în proprietate privată, o porțiune urmând să fie amenajată de dezvoltator ca zonă verde, o obligație prevăzută în Planului Urbanistic General și în PUZ-ul elaborat pentru această zonă“, se arată în răspunsul Primăriei.

Soluții pentru trafic

Până la sfârșitul acestui an, municipalitatea și-a propus să depună un proiect pe fonduri europene și pentru o nouă cale de legătură între Gușterița și Lazaret și restul orașului. „În prezent, legătura dintre aceste cartiere și oraș se face: pe podul Gării; pe traseul Calea Gușteriței – str. Podului – str. Ștefan cel Mare (modernizarea străzii Podului este planificată să înceapă în 2019); pe traseul str. Henri Coandă – str. Ștefan cel Mare; pe str. Dorobanților – str. Triajului – str. Ștefan cel Mare (strada Dorobanților urmând să fie modernizată în 2019, în baza unui contract încheiat în 2018); pe str. Viitorului – str. Târgu Fânului; pe centura ocolitoare, pentru ieșirea/intrarea în oraș. Se va crea o conexiune pentru deplasarea cu bicicleta prin amenajarea malurilor Cibinului, făcându-se legătură între cartierul Ștrand, centru și cartierele Gușterița și Lazaret. Proiectul va fi depus până la sfârșitul acestui an pentru obținerea finanțării din fonduri europene. Primăria Sibiu are în analiză posibilitatea amenajării altor două căi de acces/ieșire din cartiere: construcția unui pod peste Cibin și a unei căi de acces care să facă legătura între strada Viitorului și strada Rusciorului și între strada Viitorului și strada Cerbului. Referitor la sistematizarea traficului pentru fluidizarea în zona viitorului mall, conform regulamentelor în vigoare, investitorul a prezentat un plan de resistematizare a traficului, prin crearea de sensuri giratorii și a unor bretele rutiere suplimentare la intrarea/ieșirea din parcările mall-ului care au rolul să asigure fluența traficului“, au mai declarat reprezentații Primăriei, pentru Mesagerul de Sibiu.

Investiții preconizate pe strada Podului

Modernizarea străzii Podului este prevăzută în cadrul unui proiect estimat la 96,5 milioane de lei, al cărui scop principal este modernizarea transportului public. Proiectul prevede modernizarea carosabilului și a trotuarelor, crearea de parcări, piste pentru biciclete și spații verzi, dar și modernizarea rețelei de iluminat public pe această arteră. În următoarele săptămâni, dosarul va fi depus la Agenția de Dezvoltare Regională Centru.


Mihai COLIBABA

Participă la discuție!

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

WhatsApp chat