Sondaj pentru tinerii sibieni într-o frumoasă zi de primăvară (II)

adolescentiContinuăm sondajul cu preferințele culinare ale elevilor, preferințele în ceea ce privesc culorile, modul cum se îmbracă ei, vom afla care sunt preferințele muzicale ale elevilor, care sunt calitățile, dar și defectele tinerilor. Veți fi surprinși să constatați cât de maturi sunt în gândire tinerii noii generații.

  1. Preferinţele culinare ale elevilor nu sunt deosebit de diverse. Se observă o tendinţă clară pentru consumul preparatelor fast food şi o palidă nostalgie pentru mâncărurile tradiţionale româneşti. Iată clasamentul preferinţelor mâncărurilor de prânz: pizza, orez cu legume, lasagna, spaghete, cartofi prăjiţi, rulouri cu caşcaval, şniţele, chifle, grătare, ciorbă de perişoare, supă (ultimul loc). La capitolul desert se derulează următoarele preferințe: prăjituri, prăjituri fără frişcă, ciocolate, îngheţate, salată de fructe (ultimul loc).

O singură elevă este amatoare de mere. Ea susține că merele o impresionează prin formă, deoarece secționate iau imaginile unor inimi. Frumoasă figură de stil.

Din nefericire, clasamentul băuturilor preferate de elevi este similar cu cel al americanilor care le produc şi le distribuie: Cola, Pepsi, Fanta, sucuri acidulate. Puțini tineri preferă să bea sucuri naturale, ape minerale, apă plată (ultima preferată).

Generaţia viitoare va părăsi încet şi trist excelenta gastronomie românească bio, digerând-o pe cea de tip fast food, deoarece timpul este mâncat de SMS-urile și conversațiile de pe mobile.

Nu va mai fi timp de gătit acasă. De acasă se vor face comenzi către firmele de catering pentru a aduce prin curieri rapizi toate meniurile pentru organizarea rapidă a unor cine romantice. Să sperăm că bebelușii vor fi hrăniți primele nouă luni cu lapte de la mamele lor, pentru a avea o generație de copii sănătoși și super inteligenți.

  1. Preferinţele culorilor arată cum îşi vor zugrăvi casele, cum se vor îmbrăca, cum îşi vor alege partenerele sau partenerii, cum îşi vor îmbrăca copiii, cum vor spăla rufele, cum vor vopsi obiectele din casă și din curte.

Iată paleta de culori preferată a tinerilor: albastru, roşu, alb, verde, negru, portocaliu, roz, turcoaz, corai, galben, maro, mov, violet.

Albastrul reprezintă: înţelepciunea, încrederea şi loialitatea.

Roşul simbolizează căldura, pasiunea, entuziasmul și agresiunea.

Albul simbolizează puritatea, castitatea şi inocenţa.

Cele trei culori sunt folosite și la drapelele naționale ale celor trei țări puternice de pe glob: SUA, Rusia și Franța.

Eleva Rahmani Patricia a explicat că verdele simbolizează: renaşterea, speranţa şi vigoarea. În Evul Mediu, miresele purtau verde pentru a arăta fertilitatea lor.

Combinând aceste calităţi, am obţinut şi caracterizarea oficial-teoretică a viitorilor elevi de liceu: înțelepciune, entuziasm, inocență.

Să ne rugăm Bunului Dumnezeu ca aceste calități să fie dominante.

  1. Ce haine poartă vara tinerii. Iată un răspuns care se repetă la majoritatea fetelor sub forma unui citat al elevei Teodora Aldea: „aranjarea mea vestimentară zilnică este un hobby, Vara îmi place să port ceva lejer. Îmi place foarte mult să asortez ceea ce am în dulap“: rochii, fuste scurte, pantaloni scurţi, bluze, tricouri, maieuri, sandale, pantofi, balerini, opincuţe, asortate cu colecţiile de: cercei, brăţări, bentiţe, pălărie de soare.

Foarte interesante sunt răspunsurile băieţilor, deoarece ele sunt absolut identice, ca în cazul unei echipe de fotbal: pantaloni scurţi și tricouri. Doar încălţările diferă puţin: adidaşi, tenişi, şlapi. Accesoriile folosite sunt puţine: ceasuri și ochelari de soare. Doar un tânăr preferă renumita şapcă americană unisex Nike.

Reclamele de la televiziuni sau de pe net vor fi prezente pe hainele de zi cu zi ale generației viitoare, cu slogane, proverbe, scheme, desene, afișe, etichete, cele mai multe în limba engleză. Deci vom avea prilejul să citim etichete ale personalității fiecărui tânăr, pe care și le-au ales. Kenza vrea să călătorească la Tokio, Milano, New York și Londra. Diana afirmă alb pe roșu că este îndrăgostită: „I … You“. Roxana te avertizează să nu treci pe lângă ea și să-i faci vreo declarație, că ea preferă „shut up & smile“ ! Andra te avertizează că iubește bufnițele și vrea să te vadă doar când afară este întuneric. Cristiana te atenționează că face parte din zodia leului și că trebuie să fii foarte sincer cu ea, că altfel vei avea urme de zgârieturi pe mâini. Oana îți poate oferi o surpriză de genul „Jocke in Roses“. Teodora iubește în tăcere un băiat cu numele de M, pe care îl poartă în deptul inimii (wow).

  1. Preferinţele muzicale ale elevilor

Fiecare generație a avut modele muzicale, deoarece a crescut cu melodiile timpului difuzate prin radio și televiziuni.

În acest domeniu, toate firmele de difuzare a muzicii au avut un rol extrem de important. Ele au creat mituri, au difuzat melodii, au alcătuit topuri, au organizat concursuri, au manipulat inteligent publicul, lansând șlagăre.

Apariția internetului a estompat și a diminuat procesul muzical de manipulare.

Astăzi tinerii își aleg melodiile de pe Youtube, le convertesc în format mp3, le download-ează, le încarcă pe mobile și le ascultă la căști (când sunt pe drum sau în mașină sau în tren) sau le ascultă live (când sunt singuri acasă).

Sondajul nostru a arătat trei direcții de orientare muzicală ale elevilor sibieni:

Direcția 1: 23 % din tinerii sibieni ascultă muzica românească, hituri care sunt la modă

Direcția 2: 52 % din tineri preferă să asculte muzica străină în engleză și apoi în spaniolă.

Direcția 3: 18 % din tineri preferă melodiile ale trupelor BUG Mafia, Paraziții, Connect-R

Nu am ajuns la Direcția 5, deoarece nu am avut în eșantion nici un tânar care să fie preocupat de ascultarea muzicii clasice. Am constatat că epoca manelelor este în descreștere vertical în Ardeal, unde nu a prins așa de mult ca în sud.

  1. Preferinţele elevilor la actorii din filme

Fiecare generație a avut actorii ei preferați, de la cei cu desene animate până la cei cu extratereștrii. Și în acest domeniu firmele de producție și de difuzare ale filmelor au avut un rol extrem de important. Ele au creat staruri, au difuzat filme, au alcătuit topuri, au organizat concursuri naționale și internaționale au format opinii și cinefili

Apariția internetului a estompat și a diminuat fenomenul de difuzare ordonată a filmelor.

Astăzi tinerii își aleg filmele de pe Google, le vizionează pe tablete sau pe computer, pe cele mai bune le download-ează.

Atenție! În prezent, elevii sunt atrași foarte mult de clipuri. Putem afirma că avalanșa clipurilor i-a invadat și i-a sufocat pe elevi, ca și pe noi toți. Peste tot vezi clipuri. Această tendință este în continuă creștere.

Clipurile au mai multe avantaje incontestabile față de filmele de lung metraj: sunt scurte, ieftine, sunt focusate pe subiecte simple, se termină printr-o poantă, se pot difuza ușor.

Iată topul actorilor români: Stela Popescu, Diana Dumitrescu, Vasile Muraru.

Iată topul actorilor străini: Angelina Jolie, Robert Pattinson, Will Smith.

Vizionarea filmelor sexi și porno care este la îndemâna oricui tânăr cu un mobil în mână conectat prin wireless afectează negativ conștiințele curate ale elevilor, maturizându-i brusc emțional. Va trebui în viitor să adoptăm restricții legislative naționale, care să blocheze accesul la aceste filme cu bulină roșie.

  1. Calitățile și defectele tinerilor

Tinerii din ziua de azi sunt foarte sinceri cu ei înșiși. Își recunosc foarte ușor calitățile lor și nu au nici o reticență în a-și descrie și defectele.

Acești tineri frumoși, generația pantalonilor scurți și a tricourilor, își descriu foarte bine calitățile lor. Iată ce spun fetele despre calitățile lor: darnică, ambițioasă, amabilă, sociabilă, frumoasă, înțelegătoare, sinceră, isteață, prietenoasă, amuzantă, tupeistă, ascultătoare, silitoare, atentă, ordonată, serioasă, încântătoare, deschisă, descurcăreață, atentă.

Defectele fetelor: emotivă, dezordonată, nerăbdătoare (agitată), fițoasă, vorbăreață, imprevizibilă,  impunătoare, geloasă, egoistă, încăpățânată,  ipocrită, arogantă, leneșă, răutăcioasă (câteodată), neglijentă, cicălitoare (atunci când îmi doresc să obțin ceea ce mi-am pus în cap) și timidă (ultima).

Calitățile băieților sunt descrise astfel: inteligent, amuzant, sincer, amabil, prietenos, frumos, comunicativ, ascultător, deschis, cu spirit de echipă.

Defectele acestora: nerăbdător, „nu sunt înțelegător”, „mă enervez repede”, „sunt timid”.

Asistăm la două fenomene interesante la capitolul calități/defecte.

Generația actuală de elevi are viteză de reacție rapidă, are obiective personale bine stabilite, are un simț de autoapărare dezvoltat. Am observant că un procent de 83 % din tineri s-au descris cu trei calități și două defecte. Un defect l-au exclus din start, din autoconservare, sau i-au atenuat înțelesul. Am avut trei cazuri în care elevii au considerat timiditatea ca un defect. Oare așa este ?

Generația actuală de fete 82 % a răspuns foarte exact și precis la autocaracterizare, dovedind un spirit de maturitate foarte dezvoltat vârstei lor. Fetele sunt mult mai mature decât băieții la aceeași vârstă. În schimb, băieții se simt bine în postura de răsfățați și protejați, prelungindu-și evident dulcea perioadă de copilărie.

Rezultă că în viitor vom fi conduși de domnișoare, doamne, mame. Punct.

 Pagină realizată de elevii care participă la cursul media organizat de ASCOR Sibiu și Centrul CEPECA București

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*