Adrian David, primarul orașului Avrig: „Am reușit să facem un buget bun, peste așteptările noastre“ | INTERVIU VIDEO

Peste 13 milioane de lei însumează cheltuielile de dezvoltare în bugetul local al orașului Avrig pe anul 2021, care urmează să fie aprobat de Consiliul Local pe 21 aprilie. Despre proiectele care continuă la Avrig, dar și despre cele care urmează să demareze, am discutat cu edilul-șef Adrian David.

Cum ați început campania „Împreună facem Avrigul curat“ și care sunt rezultatele de până acum?

În data de 27 martie am avut o acțiune în care am reușit să implicăm foarte multe persoane civile și societăți de pe raza orașului Avrig pentru a salubriza orașul. Acțiunea de ecologizare a implicat 516 voluntari. Au fost colectate aproape 33 tone de deșeuri, din care 35 % au putut fi reciclate. De asemenea, s-au plantat 100 de copaci. A fost un real succes această acțiune și am continuat-o în alte zone care au rămas „descoperite“. Salutăm pe această cale implicarea tuturor în această acțiune de ecologizare. Ne dorim ca în continuare să conștientizăm cetățenii că un lucru bine făcut trebuie și întreținut. Numai dacă nu aruncăm gunoaie putem să avem un oraș curat.

Adrian David

Adrian David

Din păcate, avem și cetățeni care nu înțeleg aceste mesaje, care nu sunt prietenoși cu mediul înconjurător. Vom interveni, printr-o hotărâre de Consiliul Local, în modificarea cuantumului amenzilor. Legislația nu ne permite o sumă foarte mare, însă putem să schimbăm cuantumul minim al amenzii. În acest moment, avem amenzi între 500 și 2.000 lei, dar există facilitate cetățeanului să plătească jumătate din minimul amenzii în termen de 15 zile de la primirea ei și atunci ne-am gândit să începem, de exemplu, de la 1.500 sau chiar 2.000 lei, să știm că, indiferent ce cetățean va fi surprins aruncând deșeuri pe domeniul public și în mediul înconjurător, va fi nevoit să plătească o amendă minimă de 1.000 lei.

Care sunt zonele cu probleme pe care le-ați identificat?

Sunt mai multe zone cu probleme în UAT Avrig. În fiecare localitate au fost identificate un număr mare. De regulă, periferia localităților, cursurile de apă, zonele locuite de anumiți cetățeni. Sunt convins că printre ei sunt și agenți economici, mai ales dacă e vorba de materiale de construcții, de molozuri, acestea provin de regulă de la agenți economici. În ultima perioadă au fost surprinși și cetățeni și agenți economici, cu sprijinul sistemului de supraveghere video pe care îl avem montat în oraș.

Avrigenii fac și sesizări? Am văzut că ați pus la dispoziție un număr de telefon, o adresă de e-mail…

Da, ele funcționează. Dorim ca acest serviciu să-l dezvoltăm, chiar să primim sesizări și să acționăm foarte repede în acest sens. Încurajez toți cetățenii să facă sesizări, fiindcă numai așa putem să rezolvăm anumite probleme.

Cum se prezintă proiectul bugetului local pe anul 2021 și care sunt marile investiții planificate?

Chiar dacă, la începutul acestui an, premisele în privința bugetului local erau pesimiste, în cele din urmă am reușit să coagulăm un buget care să ne asigure funcționarea și dezvoltarea orașului și în anul 2021. Am trecut printr-un an greu, credeam că va fi și anul acesta un an de tranziție, în sensul că au fost foarte multe facilități fiscale anul trecut, prorogări de termene și n-am reușit la finele anului să realizăm din ceea ce am estimat pentru anul trecut decât 89 %. Din fericire, în acest an s-au deblocat, nu mai avem prorogări de termene, putem să facem executarea silită care a fost blocată anul trecut și am reușit să creionăm un buget care este supus dezbaterii publice în aceste zile, urmând ca în data de 21 aprilie să-l supunem aprobării Consiliului Local Avrig.

Avem câteva priorități și contracte semnate de anul trecut, majore și foarte importante pentru noi. De departe, cea mai importantă este modernizarea străzilor Prundu Mare și Eminescu, un contract în valoare de peste 5 milioane de lei. Mai avem în plan, de asemenea, să începem documentațiile și procedurile pentru continuarea asfaltării străzilor cu strada Prundu Mic din oraș. De asemenea, avem un contract semnat și urmează să dăm ordinul de începere a lucrărilor imediat după adoptarea bugetului pentru un tronson de drum modernizat în satul Bradu.

Mai avem în desfășurare trei proiecte europene. Cel mai mare dintre ele se numește „Îmbunătățirea calității vieții în localitatea Mârșa“. Este un proiect în parteneriat cu Consiliul Județean Sibiu, în care liderul de proiect este Primăria orașului Avrig, dar fiind un proiect integrat, am ajuns la concluzia că trebuie să facem acest parteneriat cu Consiliul Județean. Primăriei Avrig îi revine datoria de a reabilita unitatea școlară din Mârșa, liceul, grădinița, școala generală, sala de sport care este una de competiții, o sală foarte frumoasă, și era păcat că nu este folosită. Consiliul Județean în parteneriat cu noi va moderniza drumul de acces spre localitatea Mârșa prin lărgirea lui și asigurarea pe fiecare sens de mers a pistei de biciclete. Procedura a fost deja inițializată de către Consiliul Județean, este în licitație publică pentru proiectarea și execuție și probabil va dura 3-4 luni proiectarea și spre finele anului vor începe efectiv lucrările de modernizare.

De asemenea, suntem în ultima fază, de achiziție a licitației numai pentru lucrări, pentru că avem și proiectul făcut, pentru creșa din orașul Avrig care va fi făcută pe terenul de sport al Școlii Gimnaziale din Avrig. Suntem la a treia licitație deja, deci lucrările puteau fi începute în această primăvară, sperăm ca această ultimă licitație să fie și de succes, să putem semna contractul de execuție și să începem lucrările undeva în vară. Proiectul are termenul de finalizare la finele anului 2022, cu tot cu dotări. Din păcate, la acest proiect, contribuția fondurilor europene este destul de mică. În jur de la 60 % din execuția acestei creșe va fi asigurată din bugetul local al orașului. Contractul de finanțare pe care îl avem semnat cu ADR Centru este un contract fix, de 2,5 milioane de lei. Construirea de creșe pe Axa 10 este condiționată de o sumă fixă pe cap de copil pe care îl poți introduce în sistemul educational. Cerințele sunt foarte mari, de la DSP, pornind de la spații asigurate, număr de metri pătrați pentru fiecare copil și atunci investițiile nu pot fi acoperite din această sumă, inclusiv dotări, asigurare perimetrală, locuri de joacă, spații verzi și tot ce trebuie.

Al treilea proiect european sperăm să fie finalizat până la finele anului. Constructorul muncește din greu. Este vorba despre o grădiniță cu program normal în incinta grădiniței cu program prelungit din cartierul Sticla, o grădiniță cu trei săli de clasă. Construcția este ridicată, se lucrează acum la finisajele exterioare, vor urma și cele interioare și dotările. Acest proiect este derulat în colaborare cu Ministerul Educației și este un proiect tip pe toată Regiunea Centru.

Avem contractul semnat pentru reabilitarea unui drum în localitatea Mârșa. În următoarele două săptămâni vom da ordinul de începere a lucrărilor.

Suntem în discuții foarte avansate cu Hidroelectrica, care s-a angajat în urmă cu doi sau trei ani de zile pentru reabilitarea unui segment de drum care le aparține. Este vorba despre legătura dintre DN 1 către Săcădate, tot ceea ce ține de partea de baraj. Este acel drum betonat care nu mai este propice circulației, s-a deteriorat și au înțeles și cei de la Hidroelectrica de faptul că trebuie să intervină, dânșii fiind proprietarii acelui drum, noi neputând interveni pe el, dar am făcut câteva memorii și în cele din urmă avem confirmarea că sunt și dânșii în procedură de licitație publică pentru execuția acestui segment de drum.

Pe lângă proiectele mari, menționate mai devreme, respectiv strada Prundu Mare și Eminescu și strada Prundu Mic la care intenționăm spre toamnă să începem lucrările, de asemenea, drumul de la Bradu care va fi finalizat într-o perioadă destul de scurtă de execuție, de maxim 5 luni, avem în lucru și maturarea anumitor proiecte. Este foarte bine să facem proiectul tehnic pe strada Bisericii, să avem un proiect matur cu care să mergem la anumite finanțări. De asemenea, am promis în urmă cu ceva timp „închiderea“ localității Mârșa, cum îmi place mie să spun. Jumătate din ea am reabilitat-o în mandatul trecut și pregătim anul acesta documentația și proiectul, în așa fel încât la anul să încercăm să începem lucrările de modernizare a restului de localitate. Mai avem obligații în ceea ce privește blocul ANL din Mârșa, curtea exterioară, amenajare parcări, iluminat public, asigurarea rețelelor metropolitan, acolo trebuie să investim încă în acel bloc, pentru că suntem în faza finală de atribuire. Comisia socială lucrează pentru atribuirea acelor apartamente. Nu poți să lași oamenii să intre din pământ, de afară, direct în bloc și trebuie amenajate spațiile exterioare ale acelui bloc.

Mai avem în lucru și vom depune în următoarea perioadă un DALI pentru eficiență energetică la Școala Gimnazială din Avrig, ceea ce presupune schimbări majore la această școală, respectiv schimbarea tâmplăriei, tot ce ține de căldură, centrale termice, absolut tot. Curtea grădiniței din Sticla, de asemenea, revine Primăriei orașului Avrig.

Avem și sperăm să putem semna contractul, pentru că am refăcut proiectul pentru Casa de Cultură de la Avrig și este depus la CNI. Noi acum răspundem doar la clarificări. Sperăm ca, în cel mai scurt timp, să fie valid proiectul și CNI să înceapă modernizarea Casei de Cultură a orașului.

Mai avem finanțate segmentele de străzi Nouă, Oltului și Griviței, unde mai avem un rest de executat. Probabil că în două luni vom închide acest proiect.

Ne gândim, de asemenea, să modernizăm două parcuri din Avrig cu locuri de joacă pentru copii.

Intenționăm să începem lucrările și să facem un nou sediu pentru Impozite și taxe locale și Biroul Agricol într-una din clădirile achiziționate cu ceva timp în urmă vis-à-vis de Primărie. Una dintre ele am reabilitat-o și am mutat acolo Asistența socială, Poliția Locală și Achizițiile publice și urmează să facem un spațiu cu mai multe ghișee, care să asigure accesul mai facil cetățenilor care vin la Impozite și taxe sau după adeverințe de APIA, pentru că este destul de aglomerat în anumite perioade sediul Primăriei.

De pe Primărie, am făcut o extindere de 3,2 km la aducțiunea de gaz în zona Dutina și finanțăm continuarea lucrărilor la aducțiune.

Avem finanțată, de asemenea, tot pentru anul acesta, extinderea sistemului de supraveghere video în Avrig, dar și înființarea unui sistem de supraveghere video în localitatea Mârșa și, ceea ce este important, intenționăm să turnăm covor asfaltic pe o arteră principală a Avrigului, respectiv o porțiune din strada Samuel Brukenthal, și să readucem căminele la cotă, pentru că este o stradă executată în urmă cu vreo 12 ani și necesită niște reparații.

De asemenea, în bugetul pe anul acesta ne-am propus să finanțăm și un teren multifuncțional, sintetic, la baza sportivă a orașului, în valoare de peste 300.000 de lei. Este un teren cu o suprafață de aproximativ 40 m x 20 m și el va fi destinat celor care vor să practice diverse sporturi în oraș.

În mare, acesta este bugetul de investiții al orașului. El este în cuantum de 11 milioane de lei din bugetul local și peste 2 milioane de lei estimat a putea deconta din fonduri europene. Deci, în total, peste 13 milioane de lei.

În ce stadiu este proiectul pentru apă și canalizare?

Proiectul pentru apă și canalizare este un proiect al Apă Canal Sibiu. Contractul de finanțare este semnat din luna decembrie a anului trecut. Așteptăm să se desfășoare procedurile de licitație, să sperăm că nu vor fi contestate și cel târziu anul viitor să avem introdusă apa în localitatea Săcădate și, de asemenea, în acest proiect sunt foarte multe lucrări de modernizare și extindere a rețelelor în orașul Avrig, inclusiv modernizarea bazinelor de stocare a apei, modernizarea stației de tratare a apei, a aducțiunii care este veche de 60 de ani și acum se reabilitează și multe alte zone în oraș, cele care au fost „scăpate“ în primul proiect european. Au mai rămas frânturi neexecutate, plus zone în care se va face extindere de rețele.

Așadar, din punct de vedere al investițiilor, nu va fi un an de criză la Avrig!

Nu. După cum arată bugetul, este peste așteptările noastre din urmă cu ceva timp. Am reușit să facem un buget bun, zic eu, asta presupunând și faptul că am înghețat orice fel de creșteri salariale și alte bonusuri și sporuri către angajații Primăriei.

Ce proporție reprezintă dezvoltarea în proiectul de buget pe 2021?

Depinde cum interpretăm bugetul. Avem pentru dezvoltare 13 milioane de lei dintr-un buget total de 29 milioane de lei. În aceste condiții, procentul e undeva peste 30 %. Dar, dacă discutăm de bugetul propriu al Primăriei orașului Avrig, cred că depășim valoarea de 50 % pentru investiții, pentru că noi trebuie să ne gândim că avem foarte multe descentralizate. În funcționarea Primăriei intră și asistența socială, pentru care sumele ne sunt asigurate de la Guvern, asistenții medicali comunitari, sunt foarte multe categorii de personal și de servicii pe care le face Primăria care sunt asigurate din sume defalcate din TVA. Ele se văd în bugetul local, dar nu sunt cheltuieli de dezvoltare, sunt pentru funcționare și de salarizare. Dacă luăm consolidat, procentul e peste 30 %. Dacă luăm bugetul propriu al Primăriei orașului Avrig, bugetul de dezvoltare va fi peste 50 %.

Veți reuși, anul acesta, să organizați o parte dintre manifestările de tradiție cu care s-a obișnuit comunitatea locală?

O parte dintre ele, da. Este vorba de Triada MTB, vom susține în continuare anumite asociații care s-au implicat în viața culturală și sportivă a orașului, din păcate nu ne-am propus anul acesta, având în vedere condițiile, să organizăm festivalul „Florile Oltului“, acel festival cu care toată lumea este învățată de o perioadă lungă de timp, pentru că nu am putea respecta condițiile de acces, ne-ar fi foarte greu. Nu știm când se va încheia pandemia. De asemenea, nici Festivalul Tineretului nu este bugetat, pentru că prezența la astfel de evenimente este limitată la 500 de participanți cu asigurarea distanțării sociale și ar fi greu să faci un eveniment public și să anunți că au voie să participe doar 500 de persoane sau să le faci testare înainte. Este complicat și atunci am decis să nu organizăm nici anul acesta anumite manifestări. O mare parte, da, le vom finanța în continuare și activitatea sportivă și culturală va funcționa.

În ce măsură v-a afectat până acum pandemia și cum se implică Primăria Avrig în gestionarea crizei sanitare?

Încă de la finele anului trecut, de când am primit confirmarea de la DSP și Prefectură că va fi organizat un centru de vaccinare la Avrig, ne-am implicat. Acest centru de vaccinare a devenit operațional imediat la începutul anului și am reușit să achiziționăm toate dotările necesare, să-l facem funcțional și, ca dovadă, din data de 18 ianuarie, el funcționează fără întrerupere și în condiții foarte bune. În acest moment, noi mergem pe două fluxuri de vaccinare, asigurând imunizarea la minim 120 de persoane pe zi. Centrul este pregătit pentru patru fluxuri de vaccinare, deci am putea crește capacitatea până la 240 de persoane vaccinate pe zi, cu condiția să asigure Direcția de Sănătate Publică dozele de vaccin necesare. Încă este o problemă la nivel național, nu avem suficient vaccin necesar. Centrul de vaccinare de la Avrig funcționează doar pe vaccin Pfizer.

Vă mulțumim!

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*