Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România și-a dat cu expertiza în cap

viaduct AciliuFundația lipsește, iar umpluturile sunt… de umplutură. Aceasta este concluzia unui studiu efectuat pe Lotul 3 al autostrăzii Orăștie – Sibiu, închis de trei săptămâni pentru remedieri.

Expertiza efectuată pe tronsonul de autostradă cuprins între Sibiu și Orăștie, care a luat-o la vale, a scos la iveală lucruri foarte grave. Drumul nu are fundație, iar umpluturile sunt realizate din materiale de slabă calitate, potrivit presei naționale, care citează raportul experților.

Pericol public

Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România a comandat o expertiză în cele două puncte sensibile, din sectorul de 20 de kilometri de autostradă, cuprins între localitatea Cunța și Sebeș. Expertiza a fost efectuată în zona unde o bandă de circulație s-a fisurat și a alunecat, spre exterior, de la kilometrul 60+600 de metri. Experții angajaţi de CNADNR susțin că societatea care a construit autostrada nu a respectat proiectul. Concluziile se referă la fapte grave, descoperite în urma realizării unor carote la o adâncime de zece metri. Cel mai grav, susțin experții, este faptul că nu a fost descoperit stratul de piatră spartă cu o grosime de trei metri, informează evz.ro. Şi Mesagerul de Sibiu a scris în mai multe rânduri despre problemele de proiectare şi execuție a autostrăzii.

Să vezi și să nu crezi!

„În cadrul pachetului necoeziv vizual nu a fost relevat stratul de piatră cu grosime fixă de trei metri. Însumând grosimea de balast și piatră spartă din proiect se observă totuși diferențe de grosime totală, în minus, de până la doi-trei metri față de proiect. În aceste condiții se consideră că geometria și alcătuirea corpului rambleului și stratului suport al acestuia nu respectă soluția din proiect”, se arată în expertiza semnată de prof. univ. dr. Elena Gheorghe, de la firma Rutexepert SRL, citată de evz.ro. Rambleul drumului, susțin specialiștii, este format dintr-un strat de piatră spartă, tasată, peste care se toarnă un strat de beton stabilizat și apoi straturile de asfalt. Concluzia experților este una gravă: stratul de piatră spartă nu a fost găsit.

Două roabe, patru muncitori

Autostrada este închisă pentru reparaţii în acest moment, ceea ce înseamnă pierderi pentru transportatori şi kilometri în plus pentru cei aflați în tranzit. „Evident ca reparația în doar o lună este exclusă, de vreme ce de fiecare dată reconstrucția a durat 3-4 luni și asta cu încălcarea etapelor tehnologice. Nu cred că Impregillo va mai risca o deschidere politică, fără să aibă certitudinea că tehnic autostrada este viabilă“, este de părere Mihai Alexandru Crăciun, fondatorul comunității online și al asociației „Construim România“. În această săptămână, Crăciun a postat o filmare aeriană din care reiese cum se lucrează, de fapt, la remediere. „Am fost la Aciliu pentru a vedea cum se lucrează la reparații, la două săptămâni de la închiderea tronsonului. Mobilizarea de forțe constă în două roabe și patru muncitori în Debleul Aciliu și într-un excavator și două basculante în Dealul Apoldu“, a povestit el.

Cine plătește?

Crăciun este de părere că autostrada ar putea rămâne închisă un an sau chiar mai mult. Cu siguranță, epopeea A1 Sibiu – Orăștie Lot 3 nu se termină aici, ci abia începe un nou capitol, în care tronsonul va rămâne închis 6 luni – 1 an sau chiar mai mult. Cu siguranță este și final de carieră ca director general al CNADNR pentru Narcis Neaga, însă asta este mai puțin important. Ceea ce este mult mai important este că ne pregătim de preluarea integrală la bugetul de stat a costului acestui tronson, la care se vor adăuga și costurile de câteva zeci de milioane de euro ale soluțiilor tehnice reale și corecte care inevitabil vor trebui în cele din urmă aplicate pe acest tronson. Visul unei autostrăzi complete A1 Sibiu – Nădlac tocmai a devenit și mai îndepărtat“.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*