Calea lui Dorel

Până la arteră „smart“, avem șantier, praf, noroaie și nemulțumiri.

Este cunoscută deja tuturor sibienilor intenția municipalității de a transforma Calea Dumbrăvii, între intersecția cu Bulevardul Mihai Viteazu și intersecția cu strada Ludoș, într-o așa zisă „arteră smart”. Totul cu scopul declarat de către primarul Astrid Fodor de a îmbunătăți mobilitatea urbană și de a încuraja mersul pe jos sau cu bicicleta. Însă, așa cum se întâmplă adesea, planul din birou nu se potrivește neapărat cu realitatea de pe șantier.

„Este prima stradă din Sibiu care va urma un nou concept, acela al mobilității urbane smart. Lățimea generoasă a străzii ne permite să o amenajăm astfel încât sibienii să fie încurajați să utilizeze bicicleta, transportul public sau deplasarea pietonală, în locul mașinii personale”, declara Astrid Fodor la sfârșitul anului trecut, în momentul semnării contractului de execuție cu firma Terra Building.

Singura bilă albă

Odată cu venirea primăverii, au început lucrările prin extragerea copacilor de pe Calea Dumbrăvii, dintre străzile Argeșului și Ludoș. Din fericire, copacii nu au fost tăiați pur și simplu, așa cum știm că se procedează la noi, ci au fost mutați cu tot cu rădăcini în alte zone ale orașului cu ajutorul unei tehnologii speciale.

Circulație dată peste cap

De la jumătatea lunii mai, s-a închis traficul rutier pe porțiunea cu sens unic dintre strada Argeșului și strada Bahluiului, pentru a permite constructorului să înceapă lucrările de lărgire și refacere a carosabilului. Proiectul prevede ca strada să aibă în continuare sens unic de circulație, parcări de o parte și cealaltă a străzii, pistă de biciclete, dar și o bandă specială dedicată transportului în comun pe care se va circula în sens invers dinspre Bulevardul Mihai Viteazu spre strada Ludoș.

Lucrările pe porțiunea dintre strada Argeșului și strada Bahluiului ar fi trebuit să dureze o lună și jumătate, după care traficul să revină la normal. Au trecut însă aproape două luni, iar lucrările sunt departe de a se încheia pe această porțiune. Între timp, în plin sezon estival, sibienii și turiștii care ne vizitează orașul trebuie să caute rute ocolitoare pe străzi înguste și aglomerate pentru a se deplasa spre și dinspre zonele de agrement din Dumbrava Sibiului sau Păltiniș. Despre liniștea locatarilor din zonă nu este cazul să mai vorbim, pentru că ea a devenit doar o amintire frumoasă.

Între timp, muncitorii își fac treaba așa cum știu ei. Se apucă de lucru dimineața, în jurul orei 8, și pun în mișcare toate utilajele posibile până pe la ora 9, după care se lasă o liniște mormântală. De la prânz până pe la orele 14-15, din nou se lucrează în forță, după care pe șantier mai rămân (dacă mai rămân) doi, trei oameni. Într-o zi a săptămânii trecute, după amiază, pe toată lungimea șantierului se vedeau doar doi muncitori care montau alene niște borduri.

Locuitorii caselor și blocurilor din zonă al căror acces la propriile locuințe a devenit anevoios și chiar periculos din cauza șantierului spun că s-au săturat să își parcheze mașinile pe străzile lăturalnice și că le este frică să își mai lase copiii să iasă singuri din curte, din cauza pericolului de acidentare. În plus, când plouă, strada – care acum nu mai are nici trotuare – devine o imensă mlaștină.

Se va respecta graficul de lucrări?

Mai trebuie spus că întreaga lucrare de pe Calea Dumbrăvii a fost contractată pentru suma de 8,7 milioane de lei, sumă provenind din fonduri europene nerambursabile obținute de Primăria Sibiu, și ar trebui finalizată în 4 luni de la data emiterii ordinului de începere a lucrărilor. Ordinul a fost emis în martie 2021, ceea ce înseamnă că totul ar trebui să fie gata în mai 2022. Însă, în condițiile în care pe primul tronson pe care se lucrează în prezent, lung de aproximativ 500 de metri, lucrurile se mișcă așa cum se mișcă, e greu de crezut că termenul de finalizare va fi respectat.


Cezar BUDESCU

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*