Două piese noi, doi regizori tineri

Scena de teatru din Sibiu continuă să aducă nume tinere și foarte tinere, atât când vine vorba de actori, cât și de regizori. Teatrul Național „Radu Stanca” aduce două noi premiere în luna aprilie: „Vedere de pe pod“, în regia lui Eugen Jebeleanu și „Perfect compus“, în regia Alexandrei Badea.

foto: Paul Băilă

După „20 noiembrie“ şi „Familii“, Jebeleanu se întoarce pe scena sibiană cu „Vedere de pe pod“, a lui Arthur Miller, care a fost pusă în scenă pentru prima dată, în varianta ei finală, în 1956, de către Peter Brook. Piesa spune povestea unui hamal de origine italiană care adăpostește doi refugiați sicilieni la el în casă. „În ultimii ani, tot mai multe povești despre refugiați circulă pe la urechile noastre, uneori anecdote nefondate, alteori chiar informații teribil de înfiorătoare și totuși extrem de adevărate, imagini crude și brutale, ca de exemplu fotografia micuțului Eylan, găsit mort pe o plajă din Turcia, în urma unui naufragiu pe mare. În ultimul an, astfel de refugiați clandestini, printre care o mulțime de copii, au ajuns și la malul Mării Negre, cerând ajutor și găzduire, după ce alte sute de oameni s-au înecat pe mare, în drumul lor spre «libertate». Piesa lui Arthur Miller este un astfel de fapt divers, aparent banal, din New York-ul anilor ’50: doi frați imigranți sicilieni, Rodolpho și Marco, apar în casa lui Eddie Carbone, hamal pe cheiurile din Brooklyn, care le oferă un cămin pentru o perioadă de vreme. Katie, nepoata sa, se îndrăgostește de unul dintre băieți, iar acest eveniment declanșează un dezechilibru major atât în familia sa, cât și în rândul comunității, a diasporei, provocând un conflict de interese care ajunge în final pe mâinile justiției. Păstrând textul lui Miller în integralitate, spectacolul este mărturia unei povești despre pasiune, trădare, vină, emancipare și nevoia acută a libertății. Refugiul din acest spectacol este însuși teatrul, care găzduiește și povestea acestor non-eroi, pentru că teatrul este încă, din fericire, un loc în care oameni diferiți, din clase sociale diferite, etnii diferite, minorități, oameni cu limbi materne diferite, se pot întâlni în același loc, în același timp și pot împărtăși același sentiment de empatie în fața dramei care se naște pe scenă“, arată Eugen Jebeleanu.

Echipă mixtă

Regizorul a lucrat cu o echipă de actori care vin din școli diferite, care au vârste diferite și sunt, în general, foarte diferiți, dar el a încercat să găsească un numitor comun: o anume sensibilitate, o vulnerabilitate de care avea nevoie pentru această piesă. „Am vrut să lucrez cu niște actori care să fie disponibili să aducă pe scenă această vulnerabilitate”, explică el. Astfel, din distribuție fac parte: Mihai Coman, Andrei Gîlcescu, Raluca Iani, Simona Negrilă, Ioan Paraschiv, Vladimir Petre, Viorel Raţă, Vlad Robaş, Ciprian Scurtea, Cristian Timbuş şi Cendana Trifan.

„Vedere de pe pod“ e un spectacol intens și emoțional, cu un text care, chiar dacă a fost scris în SUA anilor ’60, tratează teme actuale. „Ce m-a interesat când am ales textul a fost tocmai această paralelă între trecut și prezent”, arată Jebeleanu.

EUGEN JEBELEANU | regizor: „În anii ’50, America era un refugiu pentru imigranții europeni care voiau o viață decentă pentru ei și pentru familiile lor. Azi, Europa este un refugiu pentru milioane de victime ale războiului civil din Siria, care își părăsesc țara pentru a-și salva viața. Asemănările sunt flagrante, iar omenirea este din nou neputincioasă în fața tragediei umane provocate de teroare și, din păcate, răspunde adesea cu ură și dispreț.“

Scenografia este realizată de Velica Panduru, muzica de Rémi Billardon, iar asistent de regie este Corina Predescu.

Piesa va avea avanpremiera astăzi, 13 aprilie, ora 19.00, și premiera pe 14 aprilie, ora 19.00, la TNRS. Prețul unui bilet este 25 lei (20 lei pentru studenți).

Colaj de trei narațiuni

După ce a absolvit secția de regie teatru a UNATC și a făcut un master de Studii Teatrale la Sorbona, Alexandra Badea a scris peste 15 piese de teatru, mai multe scenarii de film și două romane. Revine în România după 8 ani, cu „Perfect compus“, un text despre urmele pe care le lasă istoria în oameni, despre iubirea care poate fi distrusă de un anumit context politic, despre felul în care, într-o familie, adesea se sacrifică fetele pentru a proteja viitorul băieților. Acțiunea se petrece pe o durată mai lungă de timp, începând cu anii ’40 și este vorba de trei narațiuni diferite care se îmbină ca să spună povestea unei familii. Originea piesei stă într-o experiență personală a regizoarei. În urmă cu câțiva ani, la ceremonia care se desfășoară pentru câștigarea cetățeniei franceze, i s-a spus, de către un ofițer al stării civile, că din acel moment trebuie să își asume istoria franței, cu punctele ei bune și punctele ei slabe. „Prima mea reacție a fost să mă întorc la prietena care mă însoțea și să-i spun: «colonizarea cum o să mi-o asum?»”, spune Alexandra Badea. Pe de-o parte, „Perfect compus“ a fost o încercare de a ancheta poveștile nespuse ale unei țări, iar pe de alta, regizoarea a vrut să creeze un text pentru actori. Cele trei actrițe, Ioana Cosma, Gabriela Pîrlițeanu și Fabiola Petri, au frapat-o încă de la interviuri. „În teatru nu prea s-a scris pentru actrițe și eu voiam ca povestea asta să fie spusă de trei femei”, a precizat regizoarea.

Pe lângă cele trei actrițe, în piesă vor mai juca și Emmanuel Antonescu, Ali Deac, Alexandru Malaicu, Oana Marin, Ștefan Tunsoiu, Alin Turcu și Iustinian Turcu. Muzica e realizată de Claudiu Urse, costumele de Ana Ienașcu și asistent de proiect este Andrei Luis Bojincă.

Premiera are loc marți, 17 aprilie, la ora 20.00, la studioul CAVAS din incinta Facultății de Litere și Arte. Spectacolul durează două ore și prețul biletelor este de 20 lei (15 lei pentru studenți).


Cătălina STANISLAV

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*