ESTIMARE. Până în 2030, Aeroportul Cluj va deservi 7 milioane de pasageri pe an

Directorul Aeroportului Cluj-Napoca, David Ciceo, estimează într-un interviu acordat Air Transport News o dublare a traficului aerian național în următorul deceniu – 35 de milioane de pasageri. Dintre aceștia, 7 milioane vor decola sau ateriza de la Cluj. „Este o provocare imensă pentru noi, așa că am început deja pregătirile pentru un asemenea nivel al traficului”, spune David Ciceo.

David Ciceo

Directorul Aeroportului Internațional „Avram Iancu” Cluj-Napoca, David Ciceo, vorbește într-un interviu acordat publicației Air Transport News despre performanțele și provocările business-ului în domeniul transportului aerian și despre obiectivele pe termen mediu și lung.

Poate cea mai importantă informație din interviu o constituie estimarea de trafic pentru următorul deceniu: dublarea numărului de pasageri la nivel național și depășirea pragului de 7 milioane de călători pe an de pe Aeroportul Cluj-Napoca. „Estimările noastre arată că traficul actual aproape se va dubla în mai puțin de 10 ani și vom deservi aproape 7 milioane de pasageri pe an până în anul 2030. Este o provocare imensă pentru noi, așa că am început deja pregătirile pentru un asemenea nivel al traficului. (…) Cele mai mari provocări sunt finanțarea pentru creșterea capacității astfel încât să putem deservi 7 milioane de pasageri anual, confruntarea cu o competiție din ce în ce mai acerbă la nivel regional, cu schimbările rapide ale mediului extern, și impactul tehnologiei asupra industriei aeroportuare.”, spune David Ciceo în interviul acordat ATN.


Interviul integral. Traducerea aparține redacției.

ATN: Aeroportul Cluj-Napoa a înregistrat o creștere mare în ultimii ani, în viitorul apropiat fiind așteptată trecerea pragului de 3 milioane de pasageri anual. Ce a determinat această creștere?

David Ciceo: 2017 a fost anul în care Aeroportul Cluj-Napoca a înregistrat cea mai mare creștere și cel de-al 21-lea an de creștere continuă, dacă excludem anii 2011-2012, când, pe fondul crizei economice, am avut o scădere minoră. În 2017 am trecut prima dată peste pragul de 2 milioane de pasageri și ne-am apropiat de 3 milioane de pasageri transportați prin aeroportul nostru. Traficul impresionant este rezultatul eforturilor persistente în direcția alegerii eficiente și targetate a rutelor. Creșterea a fost determinată de un program de zboruri care oferă peste 45 de destinații din 21 de țări, inclusiv 8 rute noi în ultimele 12 luni.

ATN: Aeroportul Cluj-Napoca și-a atins potențialul maxim raportat la infrastructura existentă?

David Ciceo: Începând din 2004, am făcut eforturi mari de îmbunătățire a infrastructurii. Ne-a fost clar că, procesul de liberalizare pe care îl va aduce aderarea la Uniunea Europeană va determina o creștere a traficului aerian pe care va trebui să-l găzduim. Încă de atunci, traficul a atins 200.000 de pasageri anual, o creștere constantă față de cei 32.000 de pasageri pe an câți se înregistrau cu un deceniu în urmă. Am luat decizia strategică de a construi două terminale noi, o pistă nouă și am extins platforma de staționare, astfel încât să facem față creșterii mari de trafic ce a urmat. În acest moment, infrastructura noastră este stabilă și solidă, dar trebuie să ne pregătim pentru traficul ce va urma.

ATN: Care sunt principalele avantaje ale Aeroportului Cluj-Napoca?

David Ciceo: În opinia mea, avantajele sunt reprezentate de calitatea strategiei și a managementului, de capacitatea de adaptare la schimbările rapide din industria aeroportuară și de politicile eficiente de marketing. Aceste calități ne-au permis să construim infrastructura necesară, să creștem performanța operațională, calitatea serviciilor și să exploatăm poziția noastră strategică în centrul unei regiuni foarte dinamice, care se îndreaptă către un trafic național estimat de aproape 35 de milioane de pasageri anual în 2035 (o dublare a cifrelor din prezent). Am dovedit că suntem capabili să gestionăm o creștere semnificativă a traficului aerian, că suntem un partener de încredere atât pentru companii, cât și pentru pasageri.

ATN: Ce trafic aerian prognozați pentru viitorii ani?

David Ciceo: Estimările noastre arată că traficul actual aproape se va dubla în mai puțin de 10 ani și vom deservi aproape 7 milioane de pasageri pe an până în anul 2030. Este o provocare imensă pentru noi, așa că am început deja pregătirile pentru un asemenea nivel al traficului.

ATN: Care sunt cele mai profitabile rute din punctul de vedere al traficului de pasageri?

David Ciceo: Principala noastră destinație internă este București. Celelalte două destinații interne pe care le oferim, Timișoara și Iași, sunt relativ noi și au nevoie de consolidare. Cele mai deservite destinații externe sunt Londra, Munchen și Bergamo. În ceea ce privște destinațiile de vacanță, cele mai importante sunt Antalya, Hurhada și Heraklion.

ATN: În anii care vin, care sunt cele mai mari direcții de dezvoltare ale aeroportului în ceea ce privește viitorii parteneri aerieni și noile destinații?

David Ciceo: În prezent avem un mix de operatori de timp liber, low-cost și de linie (tradiționali) pe Aeroportul Cluj-Napoca. Politica noastră este să ne orientăm spre atragerea mai multor rute din partea tuturor celor trei categorii de operatori. Principalele companii care operează pe Aeroportul Cluj-Napoca sunt Wizz Air, Blue Air, TAROM și Lufthansa.

ATN: Care sunt cele mai mari provocări în privința dezvoltării serviciilor pe Aeroportul Cluj-Napoca pe termen apropiat-mediu?

David Ciceo: Acum suntem într-o fază de consolidare, în care companiile aeriene trebuie să își consolideze rutele pe care le-au deschis în ultimii câțiva ani. Scopul nostru este să continuăm să le oferim pasagerilor posibilitatea de a alege dintre numeroase companii, cu servicii diferite și o rețea de destinații cât mai extinsă.

Cele mai mari provocări sunt finanțarea pentru creșterea capacității astfel încât să putem deservi 7 milioane de pasageri anual, confruntarea cu o competiție din ce în ce mai acerbă la nivel regional, cu schimbările rapide ale mediului extern, și impactul tehnologiei asupra industriei aeroportuare.

ATN: Care va fi strategia generală pentru anii următori?

David Ciceo: Strategia noastră ia în calcul capacitatea noastră de a contribui la dezvoltarea regiunii. Scopul principal al Aeroportului Cluj-Napoca este să deservească economia regională și să îi crească conectivitatea. În această idee, planificăm să echipăm Aeroportul Cluj-Napoca pentru nevoile viitorului. Cu toate acestea, nu măsurăm succesul doar în termenii creșterii. Este important pentru noi feedback-ul din partea pasagerilor, a companiilor aeriene și al partenerilor comerciali. Dorim să le oferim o experiență extraordinară. Avem mai multe idei pe termen mediu și lung și depunem eforturi să oferim pe Aeroportul Cluj-Napoca experiența unui aeroport de top.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*