Expoziţie Günter Grass la Casa Albastră

Sibienii pot vizita, până la sfârşitul lunii ianuarie a anului viitor, expoziţia de lucrări de grafică a artistului Günter Grass din colecţia Muzeului Naţional din Gdańsk. Expoziţia, vernisată la începutul lunii noiembrie, poate fi admirată în Sala Multimedia a Casei Albastre

Expoziţia Günter Grass din colecţia Muzeului Naţional din Gdańsk aduce în faţa iubitorilor de artă operele unui artist complex, grafician şi desenator, fost membru al unei formaţii de jazz, dar care şi-a dobândit faima mai ales prin ca scriitor, prin premiul Nobel pentru literatură, decernat în anul 1999. Originar din Gdańsk, un spaţiu cu o personalitate aparte, dezvoltată în zona de interferenţă culturală a litoralului baltic, Grass a rezonat la avatarurile istoriei oraşului natal în cursul sec. XX, trăind şi el experienţe diverse, încercând să le supravieţuiască, dar şi să reflecteze asupra lor, să îşi împărtăşească trăirile, raportându-se la cele ale semenilor săi.

Simboluri

Grafica lui Grass, care recurge la simboluri animaliere universale, dar şi cu o semnificaţie divergentă în diferitele culturi din regiunea Mării Baltice, cu aluzii particulare la diferite momente-cheie din istoria Pomeraniei, a oraşului natal, cărora adesea le asociază şi jocuri de cuvinte, inteligibile într-un context intercultural local, nu este decât în aparenţă ermetică. Un privitor atent, chiar dacă provine dintr-un cu totul alt spaţiu cultural, îi înţelege însă în mare măsură mesajul, adesea inconştient, datorită universalităţii anumitor trăiri, induse de reacţii identice la marile adevăruri ale vieţii, în ciuda tendinţei involuntare, oarecum egoiste, de a înţelege simbolurile din perspectiva propriei culturi.

Între îndoială şi speranţă

Mizând pe o interacţiune adesea brutală cu individul, pe o reacţie instinctuală urmată de o încercare de reevaluare raţională, arta sa generează întrebări şi, totodată, îndeamnă la meditaţie. Asupra ciclului devenirii şi distrugerii, asupra sensului istoriei naturale şi umane, asupra consecinţelor intervenţiilor brutale ale omului în natură şi în viaţa semenilor săi, ale acţiunii sale istorice aşadar, exprimând îndoieli, dar şi speranţe cu privire la posibilitatea revenirii la armonia îndepărtatelor vremuri ale începuturilor, învăluite în mit, în reverie şi tenebre…

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*