Firme mici, probleme mari

Șantierele marilor investiții în infrastructură sunt cimitire ale întreprinderilor mici și mijlocii, avertizează deputatul UDMR de Sibiu, Zacharie Benedek.

Benedek a făcut o declarație politică prin care vine în ajutorul antreprenorilor mici și mijlocii care au mari probleme în relațiile economice cu marii afaceriști, în special cei care obțin contracte cu Compania Națională de Autostrăzi și CFR SA.

„Numeroși antreprenori mici și mijlocii aflați în relații contractuale cu operatori economici de mare anvergură – este vorba aici de firme sau consorții de firme care au capacitate financiară și tehnică, precum și portofolii adecvate pentru a putea participa la licitațiile organizate de CNAIR sau CFR SA -, mi-au atras atenția asupra unor disfuncționalități grave, alarmante în derularea acestor contracte. Plata serviciilor aferente unui contract de achiziție publică prestate fără ca firma să aibă calitatea de subcontractant se dovedește a fi o adevărată piatră de încercare: contractantul amână plata facturilor cu termene care depășesc cu mult 90 de zile, se fac plăți parțiale de 10 – 15 % sau într-un final se propune ca valoarea facturată să fie sensibil amendată, uneori chiar cu 50% din valoarea reală a serviciilor sau lucrărilor prestate. Întreprinderile se văd puse în fața unei dileme: ori acceptă suma care chiar dacă nu le acoperă costurile, totuși le permite supraviețuirea, fie încearcă recuperarea sumelor datorate în instanță. Un alt aspect al problemei este că în cazul multor firme mici, mai ales întreprinderi individuale sau familiale care își pun la bătaie tot avutul, mult-puțin, pentru derularea unei afaceri, oferta de plată vine mult prea târziu, lipsa lichidităților le-a semnat deja falimentul“, a semnalat Benedek, miercuri, de la tribuna Parlamentului.

Strânși cu ușa

Varianta acționării în instanță a contractorului nu poate fi o opțiune valabilă dacă întreprinzătorul vrea să aibă o șansă să-și continue activitatea. Știind cât durează un proces, știind cât costă un proces, conștient fiind de decalajul de calibru dintre propria firmă și contractorul licitației, nici un prestator nu va putea alege această cale.

Nepăsare la București

În România, sub umbrela contractelor mari de investiții publice în infrastructură, mor sufocate IMM-urile lăsate de izbeliște, acele IMM-uri care în Uniunea Europeană își găsesc un loc propice pentru a se dezvolta. „Sub privirile nepăsătoare ale CNAIR și CFR  SA, șantierele marilor investiții în infrastructură sunt cimitire ale întreprinderilor mici și mijlocii, victime ale abuzului de putere economică al firmelor câștigătoare de  licitații. Situația prezentată nu este în vizorul reglementărilor europene pe care România a trebuit să le integreze în propriul sistem legislativ, aceste IMM-uri neavând calitate de subcontractori, ci de prestatori; ele așadar nu au opțiunea de a solicita direct de la finanțator sumele care li se cuvin pentru serviciile prestate cu echipamentele proprii. De asemenea, din punctul de vedere al legislativului este dificil să se amestece în relațiile contractuale supuse prevederilor Codului civil“, susține parlamentarul sibian.

Interesat de soarta lor

În paralel, parlamentarul sibian propune soluții. „În spatele acestor IMM-uri sunt oameni care nu așteaptă ajutor de la stat, nu vor să trăiască din ajutoare de șomaj, sunt alegătorii noștri, oameni care aspiră la un trai decent, oameni care vor să fie la zi cu obligațiile față de stat. Acești întreprinzători ne cer doar să aibă o șansă reală de a-și încasa contravaloarea muncii realizate și să-și continue activitatea. Pot exista diverse programe de ajutorare a IMM-urilor sau de înființare de noi IMM-uri, tot degeaba dacă firmele care funcționează acum intră cu sutele în insolvență sau faliment din cauza conduitei indecente a unor societăți cu pretenții de antreprenor general. Consider că este obligația beneficiarului și a firmei de consultanță să verifice modul în care firma câștigătoare își achită facturile, dacă este în concordanță cu graficul de plăți al companiilor contractante – CNAIR și CFR SA. De asemenea, tot companiile ar trebui să instituie un sistem de semnalare a întârzierilor la plata facturilor, a comportamentelor necorespunzătoare cu principiile unei pieți concurențiale și, mai ales, a abuzului de putere economică exercitat asupra  prestatorilor“, a conchis Benedek.

 

Participă la discuție!

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*