Gratis și degeaba! Studenții au ales pauza de prânz în locul seminarului de la bibliotecă

Au venit, au văzut, au plecat. Seminarul despre baze de date și colecții de eBook-uri desfășurat ieri la Biblioteca Universității „Lucian Blaga“ a reușit să umple sala de internet de la parter, deși doar jumătate din cei aproape 40 de participanți erau studenți. După o oră în care și-au sprijinit capetele în mâini, bine ascunși după monitoare, mulți au plecat cu aerul că și-au pierdut 60 de minute din viață, lăsându-i ușor nedumeriți pe organizatorii care au confundat întâmplarea cu un eveniment.

hUxvlxYG_5Umf-XFBD2kIiocG4inayApuY8ObHENtQM,b_IIzHWeDGMtsAR5QLb42tvhEc7IdPBzYJ-xiMYt6N0Anunțat de mai bine de o săptămână pe paginile web ale Bibliotecii și Universității „Lucian Blaga“, seminarul practic „Baze de date și colecții de eBook-uri EBSCO accesibile prin intermediul consorțiului ANELIS-Plus“ a dovedit încă o dată că teoria ca teoria, dar practica ne omoară. Angajații ULBS au ocupat jumătate dintre locurile din sală, ținându-le de urât studenților și doctoranzilor, iar pentru a completa foaia de prezență, cineva încerca să lămurească și jurnaliștii să semneze, „ca să fie la număr“.

„Poate arătam eu prea oficial“

Din sală s-a ridicat o singură întrebare despre resursele aflate gratuit la dispoziția celor interesați de cercetare. În rest, cei tineri și mai puțin tineri și-au citit e-mailurile ori s-au pus la curent cu noutățile de pe Facebook, iar nouă dintre ei au și plecat într-un interval de doar 20 de minute, în mijlocul prezentării, stârnind nedumerirea vorbitorilor și ușoare râsete de încurajare în rândul celor care rămâneau înăuntru. La final, reprezentantul firmei străine care oferă resursele informatice nu și-a putut explica lipsa de implicare a participanților. „Poate că arătam eu prea oficial… De obicei, când facem training-uri în engleză și nu e limba maternă a participanților, apare un anumit grad de lipsă a încrederii în sine. E și ceva psihologic. Oamenii se gândesc: «toată lumea s-ar putea să știe asta, mai bine nu întreb și vin după seminar să întreb». Unii oameni revin și ne scriu prin e-mail să clarifice lucruri. E mult feedback după întâlnire. S-ar putea să se teamă să vorbească în engleză sau să vorbească în public, ceea ce e de înțeles. Nu au de ce să se teamă, ar trebui să fie mai mult ca o discuție, nu o prezentare. Asta ar fi sugestia mea pentru o dată viitoare“, a spus Pavel Synek, de la EBSCO Information Services.

Ceasul rău

De ce au fost, totuși, atât de puțini tineri? „Depinde ce fel de promovare face biblioteca și cum circulă informațiile prin universitate, pentru că uneori nu toată lumea primește informațiile. De asemenea, uneori depinde de oră și astăzi cred că a fost chiar la ora prânzului, așa că pot să înțeleg că studenții s-au gândit: «pot să merg la ceva care nu e obligatoriu pentru mine sau pot să merg să iau prânzul, așa că o să merg la masă». Sunt multe aspecte care influențează asta. Depinde și de cunoștințele lingvistice ale oamenilor, de cât de bine se descurcă într-o limbă străină. Sunt mai mulți factori care influențează participarea“, conchide specialistul ceh.

Prezentare dedicată studenților

Prezentarea bazei de date Academic Search Complete, a e-book-urilor disponibile pe platforma Ebscohost și crearea contului de acces mobil a fost realizată de Pavel Synek,  EBSCO Information Services, Trainer and Support Representative, și Robert Coravu, directorul Departamentului Publicații – Resurse electronice al firmei ROMDIDAC S.A., cu care EBSCO Information Services colaborează în România. „A fost mai degrabă o prezentare generală, dar probabil ați văzut că m-am concentrat mai mult pe studenți, pentru că făceam și comparația cu resursele gratuite disponibile pe web, iar asta, de obicei, e ceva ce profesorii deja știu“, a menționat Synek.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*