Intervențiile salvamontiștilor sibieni, ÎNTÂRZIATE de imposibilitatea folosirii girofarului în trafic

Dan Popescu, Directorul Serviciului Public Salvamont Sibiu: ” Desi noi răspundem la apelurile de urgență venite pe 112, avem pregătire de paramedici, în trafic nu putem utiliza semnalele acustice și luminoase, pentru a grăbi intervenția”. Salvamontiştii din România sunt singurii din Europa care, legal, nu au voie să folosească semnale acustice şi luminoase pe maşinile de intervenţie. Salvatorii montani cer acum acest drept în cadrul unei petiții online: ”Vrem semnale acustice și luminoase pe autospecialele Salvamont!”.

Un paradox tipic românesc le îngreunează salvamontiștilor misiunea de a salva vieți omenești: deși Serviciile Salvamont din România au deja în dotare autospecialele cu semnale acustice și luminoase, legislația nu permite pornirea girofarului și a sirenelor care ar ajuta la scurtarea timpului de intervenție. România a rămas singura țară din Europa unde salvamontiștii nu au dreptul legal de a folosi semnalele acustice și luminoase atunci când se deplasează la intervenții. Iar acest lucru îngreunează și întârzie considerabil intervențiile autospecialelor salvamont, care sunt nevoite să se deplaseze pe drum, în coloană și trafic, fără a putea depăși. În tot acest timp, victimele care așteaptă pe munte intevenția salvamontiștilor, sunt, uneori, în pericol de moarte.

”Se desfășoară cu dificultate orice intervenie pe timp de vară, pe Transfăgărășan, unde cozile în trafic sunt kilometrice. Gândiți-vă că noi stăm în coloană, fără posibilitatea de a depăși. Încercam să ne strecurăm cu mașina de intervenție, mai apelăm la bunăvoința șoferilor, unii sunt înțelegători, alții nu prea, alții nu ne observă, fără semnale acustice și luminoase. La fel se întâmplă iarna, spre Păltiniș, când traficul este foarte aglomerat. Practic, desi noi răspundem la apelurile de urgență venite pe 112, avem pregătire de paramedici, în trafic nu putem utiliza semnalele acustice și luminoasede pe autospeciale, pentru a grăbi intervenția”, explică Dan Popescu, directorul Serviciului Public Salvamont Sibiu.

Cu același paradox se confruntă și ANAF, ale căror autospeciale pot fi dotate cu semnale acustice și luminoase, doar că nu le pot folosi. Singura diferență este aceea că ANAf nu intervine pentru a salva vieți.

Dan Popescu povestește cât de mult pot fi intârziate intervențiile datorită faptului că salvamontiștii nu își pot croi drum în trafic, cu ajutorul semnalelor acustice și luminoase. ”De exemplu acum, în data de 13, când a fost avalanșa pe Negoiu și am avut acea femeie cu fractură de picior. Am avut de parcurs pe asfalt 65 de kilometri, în trafic. Aglomerația ne-a întârzia aproximativ 30 de minute intervenția, deoarece am mers în coloană cu celelalte mașini, încercând să ne mai strecurăm când și cum s-a putut. În cele 30 de minute, cât ne-a întarziat traficul, deoarece nu am putut face uz de semnale acustice și luminoase, doamna aceea a stat cu dureri, așteptând să i se acode ajutor. Puteau, la fel de ușor, să fie degerături ale membrelor, caz în care, în 30 de minute s-ar fi putut agrava atât de tare încât ar fi necesitat amputarea.”, explică salvamontistul.

Petiție online

În acest sens, pe comunitatea Declic a fost inițiată o campanie de strângere de semnături pentru petiția online ”Vrem semnale acustice și luminoase pe autospecialele Salvamont!” Petiția, pe care o puteți semna aici, va fi înaintată Ministerului Administraţiei şi Internelor (MAI), Inspectoratului General al Poliţiei Române (IGPR) şi Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă (DSU) și a fost semnată până acum de aproape 7 mii de oameni.

”Cerem modificarea art. 32, alin. (1), litera b) din Codul Rutier prin adăugarea autospecialelor din cadrul serviciilor locale și județene de salvatori montani „Salvamont” în categoria vehiculelor cu regim de circulație prioritară, dotate cu sisteme de avertizare acustică și luminoasă de culoare albastră. Cu 8.297 de persoane salvate în 7.170 de intervenții pe parcursul anului 2019 și cu un grad de răspuns de 100% la evenimentele montane, structurile Salvamont au demonstrat că desfășoară o activitate de salvare la un nivel foarte bun, corespunzător cerințelor mereu impuse de dezvoltarea turismului și activităților economice din zona montană. Deși este un serviciu public organizat în cadrul Consiliilor Județene sau Locale, și coordonat operativ de către Departamentul pentru Situații de Urgență din Ministerul de Interne, Salvamont este singurul serviciu de urgență care nu beneficiază de facilitatea deplasării în regim prioritar la acțiunile de salvare.”, se arată în textul petiției.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*