Lecțiile Sibiului pentru Timișoara

Constantin Chiriac, director general al Teatrului Naţional „Radu Stanca” din Sibiu, a declarat, astăzi, că dimensiunea europeană a evenimentelor din cadrul proiectului Timişoara Capitală Europeană a Culturii 2021 înseamnă capacitatea artiştilor noştri de a descoperi motive importante europene în cultura noastră, nu de a importa spectacole.

Lui Constantin Chiriac, care este şi preşedintele Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu, i-a fost decernat, astăzi, titlul de Doctor Honoris Causa Artis al Universităţii de Vest Timişoara.

Constantin CHIRIAC | foto: Maria Ștefănescu

„Am fost patru ani membru în Juriul Comisiei Europene pentru capitale culturale europene. Nici pe departe ‘dimensiunea europeană’ nu înseamnă import, ci capacitatea artiştilor noştri de a descoperi motive importante europene în cultura noastră şi de a-şi căuta parteneri europeni pe picior de egalitate, în aşa fel încât proiectele pe care le dezvoltă să fie folositoare atât Timişoarei, cât şi Europei. Asta înseamnă proiect european; dacă vrem doar să importăm, atunci facem o firmă prin care aducem spectacole”, a declarat presei Constantin Chiriac.

Directorul Teatrului „Radu Stanca” din Sibiu a insistat asupra faptului că, pentru a fi funcţional, proiectul Timişoara CCE 2021 este esenţial dialogul dintre toţi artiştii cu toate structurile, toate instituţiile, toţi decidenţii şi actanţii şi toţi oamenii care vor să investească.

În opinia sa, proiectul ar trebui să înceapă cu unicitatea acestei comunităţi, de la ceea ce înseamnă Bega până la primul tramvai care a circulat aici şi prima electrificare din Europa.

„Timişoara are patru teatre care nu vor să ştie unul de altul. Să facă bine şi să realizeze împreună un mare festival, să-şi facă o bursă de spectacole. Am mai invitat să lase orgoliile de-o parte şi să găsească acest dialog, să nu fie geniali la ei în bătătură. Primarul să găsească o formulă de dialog cu echipa pe care o are la CCE, iar dacă nu-i place de ea, să o schimbe, să găsească o formulă de asumare prin care toţi artiştii să poată avea parteneri străini cu care să-şi facă acest mare proiect”, a subliniat Constantin Chiriac.

Proaspătul Doctor Honoris Causa al UVT a mai remarcat faptul că sunt esenţiale proiectele culturale finanţate prin fonduri europene, iar fiecare structură de cultură (instituţii, asociaţii, artişti independenţi) ar trebui să ştie că există un program mare, Creative Europe, în cadrul căreia se poate accede la fonduri. „Nu ştiu dacă există vreo instituţie din Timişoara care are un proiect european (pe cultură – n.r.), eu, cu Teatrul ‘Radu Stanca’ din Sibiu, am şapte astfel de proiecte. Nu poţi fi european fără mulţi parteneri care să lucreze. (…). Trebuie un dialog cu Ministerul Culturii şi cu Institutul Cultural Român, pentru că Timişoara Capitală Culturală Europeană este un proiect prioritar”, a punctat managerul teatrului din Sibiu.

Constantin Chiriac a amintit că în perioada 2004- 2006 a fost făcut un program pentru toţi artiştii din România pe care l-a gestionat Ministerul Culturii, s-a creat un comisar pe tot ceea ce înseamnă dimensiunea CCE Sibiu, care era în legătură cu principalele ministere din guvern şi s-a creat un fond la care au putut să acceseze toţi artiştii din România, prin proiecte. „Sibiul a creat un fond pentru toţi artiştii din Sibiu, cu sponsori, tot prin competiţie, astfel încât să existe transparenţă şi s-a creat un program care a atras în 2008 mai mulţi turişti şi evenimente culturale. Acesta este scopul şi aici, ca după 2021, Timişoara să aibă mai mult decât în 2021”, a conchis Constantin Chiriac.

În urma acestui eveniment de la UVT, rectorul Marilen Pirtea a anunţat că în luna iulie va avea loc la Timişoara o şcoală de vară pe teme de leadership cultural, la care va participa şi Constantin Chiriac, relatează Agerpres.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*