Menținerea plafonării indemnizațiilor primarilor și viceprimarilor – cel mai interesant subiect la ACoR

În data de 30 ianuarie 2023, la ora 12.00, în sala de conferințe din pavilionul nou al Muzeului Expozițional Astra, s-au desfășurat Ședința ordinară a Adunării Generale a Filialei Județene Sibiu a Asociației Comunelor din România (ACoR) și Ședința ordinară a Adunării Reprezentanților ce au calitatea de parte semnatară a Acordului de cooperare privind activitatea de audit public intern a ACoR Sibiu.

Prima întâlnire din acest an a reprezentanților ACoR Sibiu a fost marcată de participarea a 42 din cei 52 de primari de comune membri ai Asociației, care au avut o contribuție semnificativă în cadrul discuțiilor purtate în plen, pe teme de interes major pentru Filiala județeană Sibiu și pentru administrația locală, în ansamblul ei.

Ordinea de zi a ședinței Adunării Generale a Filialei Județene Sibiu a Asociației Comunelor din România a cuprins aprobarea: situațiilor financiare aferente anului fiscal 2022, Bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2023 și Rapoartelor de Activitate pentru anul 2022 ale Președintelui și Consiliului Director ACoR Sibiu.

De asemenea, au fost suspuse aprobării ajustarea contribuțiilor pentru susținerea activităților exercitate prin cooperare și schimbarea destinației Fondului de solidaritate în Fondul pentru dezvoltare (cu proiect de achiziție a imobilului Casa Comunelor din Județul Sibiu).

Subiectul care a generat cel mai mare interes a fost menținerea plafonării indemnizațiilor primarilor și viceprimarilor, aspect care provoacă, implicit,  plafonarea salariilor funcționarilor din aparatul de specialitate.

„Cum putem face performanță dacă nu motivăm colegii pentru munca suplimentară?”

În una din discuțiile purtate deschis între un primar de comună (grad III) și un consilier asistent (cu funcție publică), consilierul a abordat subiectul plafonării indemnizațiilor și al motivării salariale, exemplificându-și situația: „Cum să mai accept să muncesc în Primărie, când rata la creditul de la banca a crescut de la 1.200 lei la 2.350 și salariul meu net este de 2.700 lei, fără bonuri de masă?!

Situația prezentată de consilier este, din păcate, una care conduce, progresiv, la depopularea echipelor din primăriile de comune: funcționari competenți, instruiți și formați în sistemul public, pleacă să lucreze la instituții care le pot asigura venituri mai mari. Iar primarii nu au niciun instrument de motivare salarială prin care să-i poată determina să rămână.

Începând cu data de 01 ianuarie 2023, s-a intrat în cel de-al cincilea an de înghețare a veniturilor salariale pentru angajații din administrația publică locală, la nivelul plafonat corespunzător salariului minim pe economie valabil la 1 ianuarie 2019.

Jurisprudența în materie a Uniunii Europene prevede aplicarea principiului „pentru muncă egală, plată egală”, dar realitatea pe care membrii ACoR o trăiesc în prezent este opusul acestui principiu. Exemplificativă este inechitatea nivelului salarial dintre funcționari care au aceleași responsabilități: la nivel de comună de gradul III, un consilier superior are salariul net echivalent CASS-ului consilierului superior dintr-o primărie de municipiu.

Primarii membri ai Filialei județene Sibiu au dat, încă o dată, dovadă de unitate în interesul dezvoltării armonioase a comunităților pe care le deservesc, iar ACoR reiterează, pe această cale, că nu solicită măriri de salarii, așa cum este uneori prezentat malițios sau eronat în spațiul public, ci doar respectarea unui principiu constituțional: tratament egal în fața legii.

Potrivit datelor Institutului Național de Statistică (INS), în intervalul ianuarie 2019 – septembrie 2022, câștigul salarial mediu brut lunar a crescut, în România, cu 33,49%. Această creștere generală a veniturilor brute (care nu s-a aplicat și salariaților din administrația publică locală) acoperă rezonabil indicele de inflație cumulat pentru perioada de referință, respectiv 28,17%.

Alte subiecte discutate în cadrul ședinței Adunării Generale a AcoR Sibiu au vizat aspecte  privind stadiile de implementare a proiectelor aflate în derulare, aplicarea OUG 116/2022 privind taxele și impozitele locale, reprezentativitatea ACoR la consultările privind noul proiect de act normativ al Legii salarizării din sistemul public și situația serviciului pentru câinii fără stăpân.

În cadrul ședinței Adunării Reprezentanților ce au calitatea de parte semnatară a Acordului de cooperare privind activitatea de audit public intern a filialei Județene Sibiu a Asociației Comunelor din România au fost aprobate Planul anual de audit public intern aferent anului 2023 și Planul multianual de audit public intern pentru perioada 2023-2026. De asemenea, a fost prezentat Raportul de activitate privind auditul public intern aferent anului 2022.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*