Niciun incident etic. Concluzia SCJU în cazul actorului Iustinian Turcu

Unitatea de Primiri Urgențe a SCJU Sibiu este cea mai „fierbine” zonă din spitalul județean, prin prisma faptului că deservește pacienții întregului județ și de multe ori și din județe limitrofe.  Totodată,  acest serviciu are un grad foarte ridicat de vizibilitate și mediatizare, fiind permanent în atenția opiniei publice.

Pornind de la aceste elemente SCJU  transmite „o imagine cât mai clară” cu privire la activitatea UPU în contextul ultimelor luni și, în acest sens, prezintă câteva date precum și  unele vulnerabilități cu care ne confruntăm:

  • În intervalul octombrie 2021 – iunie 2022 în cadrul UPU au fost investigați aproape 50.000 de pacienți (49.435), cu o medie de circa 5500 de pacienți pe lună. Așadar, gradul de adresabilitate este unul foarte ridicat;
  • În perioada menționată, am traversat două valuri de Covid 19 pe care le-am gestionat eficient fără să mai apară problemele consemnate la primele valuri; acest lucru a implicat însă multiple reorganizări ale spațiilor și circuitelor, fapt care nu poate rămâne fără urmări în derularea activității;
  • În toată această perioadă clădirea UPU s-a aflat într-un complex proces de extindere și renovare (încă în derulare) context în care activitatea s-a desfășurat și continuă să se desfășoare în trei locații diferite;
  • mai multe pavilioane și secții ale SCJU Sibiu se află de asemenea, în proces de reabilitare/renovare;

Având în vedere acestă conjunctură complexă, în care trebuie organizată și gestionată activitatea din UPU, au apărut o serie de limite care au afectat activitatea acesteia și au creat o serie de disfuncționalități „pe care am încercat, și încercăm permanent, să le administram cât mai bine”.

  • In context pandemic, adresabilitatea în serviciul urgență a fost constant ridicată și chiar peste medie;
  • Restricțiile impuse de protocoalele Covid au restrand spatiile care au preluat pacientii, secțiile nemaiputând prelua atât de mulți bolnavi;
  • timpii de așteptare, care sunt determinați/stabiliți în funcție de gravitatea afecțiunii, au crescut;
  • serviciul de urgență se confruntă cu multe situații medicale care nu reprezintă urgențe majore, dar care trebuie preluate; pentru acestea însă timpii de așteptare sunt însă mult mai mari, fapt care, bineînțeles creează disconfort pacienților. Pentru astfel de cazuri există soluția prezentării la centrele de permanență care pot gestiona situațiile care nu sunt urgențe majore.

Astfel de probleme nu sunt specifice doar urgenței de la Sibiu, ele apar în servicii din întreaga țară  precum și în străinătate. Toate aceste aspecte sunt permanent analizate pentru a găsi cele mai bune soluții.  Pentru eficientizare activității și corectarea disfuncționalităților vom lua următoarele măsuri:

  • scoaterea la concurs a postului de medic – șef UPU, una din cerințe fiind existența unui proiect de management realist, cu obiective clare, adaptate specificului și condițiilor existente; detalii vor fi publicate pe site-ul spitalului;
  • reanalizarea și revizuirea tuturor procedurilor de lucru din Unitatea de Primiri Urgențe și reinstruirea personalului cu privire la acestea, cu termen 1 septembrie 2022;
  • instituirea purtării obligatorii a echipamentelor de către angajați pe cod de culori.

„Dorim să construim un parteneriat solid între spitalul  județean, cetățenii județului și mass -media care să creeze premisele combaterii apariției unor astfel de probleme. Vă asigurăm că vom comunica toate informațiile care fac obiectul interesului public, pe baza relației corecte pe care am promovat-o mereu și ne bazăm pe corectitudinea și onestitatea dvs.

Subliniem totodată că actualul spital, care este unul multi-pavilionar, cu clădiri vechi, unele din secolul XIX, deși a beneficiat de investiții semnificative, nu este o soluție pe termen lung. Astfel, pentru dezvoltarea serviciilor medicale din Sibiu este vitală construirea unui spital nou, aceasta fiind dorința întregii comunități sibiene. De aceea, vom face tot ceea ce putem pentru a susține pe mai departe demersul Consiliului Județean Sibiu privind construirea unui spital nou. Este un proiect esențial, în care s-au făcut pași importanți și care trebuie să continue prin identificarea unor soluții de finanțare. Este vital să  investim în servicii de sănătate de calitate iar un spital nou va rezolva marile probleme cu care ne confruntăm în prezent și suntem convinși că printr-un efort cumulat al tuturor factorilor implicați se va găsi o soluție pentru construirea noului spital”.

 

               Rezultate anchetă internă

       

În ceea ce privește cazul relatat de pacientul I.T. în social – media ,de unde a fost preluat și difuzat de reprezentații mass-media, SCJU Sibiu a demarat cu rapiditate o anchetă internă pentru investigarea circumstanțelor  în care s-a petrecut acest caz, prin prisma modalității de acordare a serviciilor medicale pacientului.

Astfel, la solicitarea managerului Spitalului Clinic Județean de Urgență Sibiu, Consiliul Etic al spitalului s-a întrunit și a analizat următoarele documente:

  • procesul verbal de constatare întocmit de o echipă de control din cadrul Direcției de Sănătate Publică Sibiu;
  • fișa de prezentare întocmită pacientului I.T. cu ocazia prezentării în Unitatea de Primiri Urgențe;
  • punct de vedere al medicului curant al pacientului.

Pe baza analizei documentelor au fost identificate următoarele elemente: pacientul I.T. s-a prezentat în UPU la data de 09.07.2022 ora 03:09 cu dureri și iritație la nivelul ambilor ochi.  Acesta a fost preluat  în primul minut de asistentul de triaj și dus în zona de tratament unde s-a realizat spălătura sacului conjunctival conform tratamentului în caz de conjunctivită (instilații sac conjunctival cu soluție de ser fiziologic și soluție de lidocaină).

SCJU: „Precizăm că acesta este tratamentul care se aplică în UPU în astfel de cazuri, iar în situația în care durerile sunt remise, pacientul poate fi externat la domiciliu cu recomandarea de a fi consultat de un medic specialitatea oftalmologie, în cazul în care durerile reapar.

Conduita medicului curant a fost una conformă cu situația medicală și specificul afecțiuni pacientului în condițiile în care, în practica curentă, pentru astfel de afecțiuni nu este solicitat consult de specialitate oftalmologie în Unitatea de Primiri Urgențe întrucât nu este considerată o urgență majoră care să impune solicitare medicului de gardă la domiciliu.

În urma analizării documentației medicale și a punctului de vedere al medicului curant, Consiliul Etic consideră conduita adoptată de medic a fost una corectă și adaptată patologiei constatate.

Prin urmare, având în vedere afecțiunea pacientului  (conjunctivita) care nu reprezintă o urgență majoră precum și prevederile Ordinului Ministrului Sănătății nr. 1706/2007 privind conducerea şi organizarea unităților și compartimentelor de primire a urgențelor în care se precizează că ”la sosire, în urma efectuării triajului, pacienții din UPU sunt examinați de medicii de gardă din aceste structuri, care vor decide investigațiile necesare și medicii de specialitate care urmează să fie chemați în vederea acordării consultului de specialitate, dacă se consideră necesar”. membrii Consiliului etic  opinează că nu s-a impus solicitarea consultului de specialitate oftalmologie.

Suplimentar, pentru eliminarea oricărui dubiu legat de solicitarea consultului de specialitate oftalmologie, membrii  consiliului au considerat că este oportun un punct de vedere din partea conducerii Compartimentului Oftalmologie cu privire la urgențele care impun solicitarea medicului de gardă de la domiciliu”.

Conform punctului de vedere transmis de medicul coordonator al Compartimentului oftalmologie ‘’conduita terapeutică corectă aplicabilă unui pacient cu conjunctivită acută în Urgentă constă in lavajul conjunctival pentru îndepărtarea secrețiilor abundente și instilații de antibiotic”. Prin urmare  conduita terapeutică a fost una corectă iar tratamentul aplicat pacientului a fost corespunzător.

 Hotărârea Consiliului Etic a fost următoarea: față de constatările anterioare nu a fost identificat vreun incident de etică sau vreo  vulnerabilitate etică. Acordarea asistenței medicale s-a realizat conform protocoalelor în vigoare, pacientul beneficiind de tratament conform afecțiunii.

SCJU: „În contextul acestui caz, dorim să subliniem că serviciile medicale oferite de SCJU Sibiu în toate secțiile, compartimentele și cabinetele precum și la nivelul Unității de Primiri Urgențe sunt acordate în mod egal și nediscriminatoriu tuturor cetățenilor, în funcție de codurile de triaj, protocoalele medicale și procedurile de lucru. Totodată precizăm că  managementului SCJU Sibiu se autosesizează în toate cazurile de suspiciuni privind calitatea actului medical.

Îi asigurăm pe toți cei care apelează la serviciile SCJU Sibiu și ale UPU Sibiu că facem tot ceea ce este posibil pentru ca ei să beneficieze de un act medical de calitate, în pofida unor disfuncționalități și sincope care apar în contextul în care urgența este locul unde sunt tratați zecii de mii de pacienți anual și unde sunt salvate mii de vieți”.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*