Oaspeți în „Universul simțurilor“

Proiectul „Universul simțurilor – camera de stimulare polisenzorială” a devenit realitate la Centrul Școlar de Educație Incluzivă nr. 2 din Sibiu.

Conducerea unității de învățământ a deschis porțile, ieri după-amiază, pentru vizitatorii care au dorit să exploreze noul spațiu terapeutic. Printre oaspeții s-au numărat inspectorul școlar general, Alexandru Dumbravă, vicepreședintele Consiliului Județean Sibiu, Christine Manta Klemens, și viceprimarul Tiberiu Drăgan.

Un pas spre o viață mai ușoară

Sala de stimulare polisenzorială reprezintă un mediu optim recomandat pentru copiii care suferă de diferite dizabilități și deficiențe, precum: tulburări senzoriale, de limbaj și locomotorii, autism, sindrom Down, ADHD și altele. În cadrul acestei încăperi special amenajate, se facilitează procesul de învățare al elevilor. Acest nou tip de terapie ajută la creșterea încrederii și a concentrării persoanelor cu probleme psihice și aduce beneficii pentru orientarea spațială și temporală. Odată cu aceste beneficii, persoanele cu dizabilități se integrează mai ușor în diferite grupuri și își ușurează comunicarea.

„Prin proiectul «Universul simțurilor», dorim să oferim elevilor școlii posibilitatea de a urma terapii specializate de stimulare polisenzorială într-un spațiu special dotat care stimulează dezvoltarea, facilitând procesul de învățare pentru elevii cu diferite dizabilități“, a spus psihopedagogul Teodora Neagu.

Proiectul „Universul simțurilor – camera de stimulare polisenzorială” a fost realizat cu ajutorul alergătorilor și susținătorilor de la Maratonul Internațional Sibiu 2019, dar și prin organizarea mai multor spectacole și bazaruri caritabile, iar o parte semnificativă a cheltuielilor a fost suportată de Asociația „Prietenii Școlii de Deficienți de Auz Sibiu”.

Susține-i mai departe!

Asociația menționată a înscris și la ediția de anul acesta a Maratonului proiectul intitulat „Universul simțurilor – Terapii pentru copiii cu dizabilități din CSEI nr. 2 Sibiu“. Beneficiarii proiectului sunt cei 108 elevi cu dizabilități, cu vârste cuprinse între 2 și 16 ani, înscriși în CSEI nr. 2 Sibiu, precum și cei 35 de elevi cu cerințe educative speciale înscriși în grădinițe și școli de masă și cărora centrul le asigură sprijin terapeutic și educațional. Cu un buget estimat la 30.000 de lei, proiectul își propune dotarea a patru săli de terapie cu echipamente de stimulare polisenzorială, dar și organizarea de cursuri de perfecționare în domeniul intervenției terapeutice în cazul copiilor cu diferite tipuri de dizabilități pentru zece cadre didactice de la CSEI nr. 2 Sibiu.


„Camera polisenzorială este o lume magică”

De ce era necesar acest proiect pentru comunitate? De ce ați simțit că e nevoie să alergați pentru el (la propriu)?

Totul a început cu ”ce-ar fi dacă”…

Am prezentat în argumentul proiectului, mai pe larg, faptul că în ultimii ani CSEI nr. 2 Sibiu și-a diversificat oferta educativă în funcție de cerințele comunității.

Numărul copiilor care învățau în școala noastră era în scădere deoarece, chiar dacă și astăzi, CSEI 2 poartă renumele, bun, de altfel, de ”școală de surzi”, copiii care în trecut veneau din toată țara la Sibiu, au șansa acum să învețe în alte centre, aproape de părinții lor.

Pe același principiu, acum, la CSEI 2 învață, pe lângă copii cu dizabilități de auz, copii nevăzători, cu autism, tulburări de neurodezvoltare, sindrom Down,  din județul nostru.

Este o provocare pentru noi, deoarece dorim să oferim calitate. Suntem încă într-o perioadă de adaptare, în care punem accentul pe îmbunătățirea serviciilor oferite.

Pentru dizabilități diferite sunt necesare dotări specifice și terapii specializate.

Deși preocupări pentru soluții de îmbunătățire au existat întotdeauna, acestea sunt limitate de resursele financiare pe care le avem și acest lucru îți lasă impresia că nu e suficient.

În plus,  trebuia și ca lumea să afle de noi, să afle că în CSEI nr. 2 Sibiu funcționează o grădiniță și o școală specială, că ne adresăm tuturor copiilor cu dizabilități și că ne preocupăm să fim buni în ceea ce facem.

Așa că ne-am zis ”ce-ar fi dacă” am depune un proiect la maraton!

Cum se simte efortul fizic pentru o cauză în care crezi din toată inima?

Pentru prima dată în viață am alergat 5 km. Poate părea o glumă pentru un alergător cu experiență, dar pentru mine și pentru colegii mei a devenit ceva mai mult decât o datorie de onoare. Am făcut un fel de legământ, ne antrenam fiecare când și cum puteam și ne trimiteam zilnic mesaje de susținere. Eu alergam dimineața și, cu tot efortul, la antrenamente niciodată nu am reușit 5 km. În ziua maratonului simțeam o mare presiune din acest motiv. Aveam sentimentul că toți susținătorii mei o sa fie cu ochii pe cursa mea și speram din suflet să nu dezamăgesc.

Însă acea cursă a fost mai mult și mai frumos decât mi-aș fi putut imagina. Mii de oameni îndreptându-se în aceeași direcție, cu același scop, cu zâmbetul pe buze și cu o strălucire aparte în priviri. Asta cred ca ne-a însuflețit pe toți.

Da! Am reușit să termin cursa zâmbind și simțind că dacă ar mai fi trebuit să alerg aș mai fi avut putere.

Cine beneficiază în urma acestui proiect?

În primul rând beneficiază copiii. Camera polisenzorială este o lume magică pentru ei. Cei mai mulți oameni se confruntă cu tulburări senzoriale, pot înțelege și exprima asta (nu-mi place gustul, mă deranjează lumina). În cazul copiilor cu dizabilități, dacă unul sau mai multe simțuri sunt perturbate, mesajele senzoriale trimise la creier sunt incorecte, iar realitatea este interpretată în mod eronat, acesta fiind un factor foarte stresant, care împiedică dezvoltarea. Terapia prin integrare senzorială ajută la crearea un echilibru, îl ajută pe copil să înțeleagă stimulii pe care ii primește din exterior și să reacționeze potrivit fiecăruia.

De ce este magic? Copilul alege ce și cât poate și tot el îți arată când este pregătit să meargă mai departe. În camera polisenzorială am văzut doar copii fericiți!

Am descris cât se poate de simplu ce se întâmplă în camera polisenzorială, însă intervenția teapeutică este mai complexă. Tot prin intermediul acestui proiect, profesorii s-au specializat în integrare senzorială și terapii specifice. Deci, beneficiari sunt și profesorii.

Este vreoschimbare de când ați realizat acest proiect?

Universul simțurilor ne-a făcut să ne descoperim pe ”noi”, profesori, colegi, părinți, cei care am coalizat în jurul acestei idei, aceea de a oferi ceva mai bun copiilor noștri.

E clar că școala noastră a devenit mai vizibilă în comunitate.

Suntem în pragul înscrierilor la clasa pregătitoare și ne bucurăm să constatăm că numărul părinților interesați de CSEI 2 este mai mare.

De ceva timp, colegii mei lucrează în sala polisenzorială și nu mă mai satur să ascult cât bine face, avem copii care reacționează foarte bine la tubul cu bule, pentru alții salteaua vibroacustică are efecte uimitoare.

O altă schimbare este ambianța din pauze. Pe holuri am creat spații de relaxare, iar sfârșitul orelor este anunțat de muzică.

”Pare că am intrat în altă școală” ne-a spus una dintre mămici… însă gândul nostru a fost că mai avem lucruri de îmbunătățit. Am început studiul DALI pentru modernizarea și reabilitarea școlii, lucrăm la un proiect pentru eficientizare energetică, pe fonduri norvegiene, coordonat de Consiliul Județean Sibiu și în care suntem parteneri. Este important să menționez că toate acestea au început în urma maratonului, de la unul dintre susținătorii noștri, care ne-a spus că ne ajută mai puțin financiar, dar ne arată cum ”să gândim larg și să țintim sus”.


A consemnat Ștefana BABA

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*