Prima carte despre tramvai lansată… într-un tramvai!

Moment inedit în viața culturală a Sibiului! Inginerul Marcel Stancu și-a lansat cartea „Omnibuz, tramvai, troleibuz. Transportul public electric în Sibiu și în România“ chiar în tramvai, pe drumul dintre Sibiu și Rășinari. Evenimentul a fost organizat cu ajutorul Primăriei comunei Rășinari.

„Este o mare onoare și o mare plăcere pentru noi să facem această lansare de carte inedită. Îl felicit pe dl. Marcel Stancu pentru materialul pe care l-a realizat. Mă bucur că sunt aici și copii de la școala «Octavian Goga» din Rășinari și cadre didactice de la ambele școli și sperăm să înțeleagă câte ceva despre ceea ce a însemnat acest tramvai între Sibiu și Rășinari pentru comunitatea din Rășinari. Sper ca oamenii să aprecieze acest tramvai la adevărata lui valoare. Din păcate, el nu va mai reprezenta pentru rășinăreni ceea ce a fost, de exemplu, în anul 1948, când a fost un adevărat mijloc de comunicație între Sibiu și Rășinari. Oamenii veneau la muncă cu ajutorul lui, el circula din jumătate în jumătate de oră și, din punctul meu de vedere, a reprezentat o adevărată dezvoltare pentru Rășinari. În momentul de față, încercăm să-l păstrăm din punct de vedere turistic și cultural, iar cei care circulă cu el sunt mulțumiți“, a explicat Bucur Bogdan, primarul comunei Rășinari.

Peste 700 de imagini și o istorie de 250 de ani

„Omnibuz, tramvai, troleibuz“ a fost editată la Honterus și a fost prezentată la jumătatea lunii septembrie, la Forumul German. De această dată, potrivit autorului lucrării, este pentru prima oară când o carte despre tramvai se lansează într-un tramvai.

„Această carte are 388 de pagini, 740 de imagini, e o nebunie de informație! Într-un fel, inspirându-mă din piesele de teatru montate în acest tramvai, am încercat să refac drumul vieții acestui tramvai. Istoria sa este foarte interesantă, în sens de lecție. Încă din 1915, în monografia satului Rășinari scrisă de Victor Păcală, este foarte clar definit de ce aveau nevoie rășinărenii de tramvai. Ei înțelegeau foarte bine scopul său complex, economic, social, chiar uman. Rășinărenii au văzut foarte clar rolul și rostul acestui tramvai“, a explicat Marcel Stancu.

De profesie inginer energetician, Marcel Stancu a creat în 1996 Muzeul energeticii sibiene „Sigmund Dachler“ din Sadu. El este, de asemenea, autorul cronicii „Sibiul și electrificarea României“, apărută în 2013.

Semnături de susținere

La capătul călătoriei cu tramvaiul, la Centrul de Informare Turistică din Rășinari, Marcel Stancu a oferit autografe.

Cu aceeași ocazie, Asociația Ecomuzeul Regional Sibiu a lansat o strângere de semnături pentru salvarea liniei de tramvai Sibiu – Rășinari. Campania „Prietenii tramvaiului“ își propune clarificarea situației juridice a liniei de tramvai Sibiu – Rășinari, reabilitarea liniei, clasarea ei pe lista Patrimoniului Istoric Național și promovarea și punerea în valoare a acestui obiectiv turistic, la ora actuală singura linie de tramvai dim România care leagă un oraș de o comună.


Mihai COLIBABA

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*