Universitatea „Lucian Blaga“ din Sibiu continuă strategia de internaționalizare

Conferința de diseminare a handbook-ului dedicat „Best practices exchanges for internationalization of higher education“ („Cele mai bune schimburi de practici pentru internaționalizarea învățământului“), realizat în cadrul proiectului omonim, finanțat de Mecanismul Financiar al Spațiului Economic European, a avut loc ieri, 19 ianuarie, în Sala Senatului ULBS.

Proiectul este finanțat prin fonduri donate de Norvegia, Islanda și Liechtenstein și este implementat la Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu în parteneriat cu University College of Southeast Norway (HSN). El se derulează în perioada 1 septembrie 2016 – 30 ianuarie 2017.

În cadrul conferinței de diseminare au fost prezentate rezultatele implementării acestui proiect și a fost lansat ghidul Best Practices Handbook – „Cele mai bune schimburi de practici pentru internaționalizarea învățământului“, rezultat în urma discuțiilor și activităților desfășurate în cadrul workshop-ului „Best practices exchanges for internationalization of higher education“, ce s-a desfășurat în 14-15 noiembrie, anul trecut.

Experiență norvegiană în realizarea ghidului

Universitatea norvegiană, University College of Southest Norway, a fost reprezentată la conferință de către profesorul Lasse Berntzen, unul dintre cei care au contribuit decisiv la realizarea ghidului. În deschiderea conferinței, Lasse Berntzen a mulțumit celor implicați în realizarea ghidului și desfășurarea proiectului: „Mă bucur să fiu din nou la Sibiu, alături de reprezentanții Universității Lucian Blaga din Sibiu  și de cei care sunt implicați în acest  proiect“. Acesta este de părere că era nevoie de un astfel de ghid pentru studenți și cei implicați în învățământul superior, mai ales în ceea ce privește relațiile internaționale. „Lumea este mai globalizată ca oricând. Oamenii călătoresc mult mai mult decât ca înainte, însă mult mai importantă este dezvoltarea tehnologiile electronice de comunicare cu care intrăm în contact. Tehnologiile fac să dispară barierele cauzate de distanță și de timp, iar afacerile  se dezvoltă rapid între țări, prin prisma tehnologiei IT. Totodată, lumea în care trăim cere specialiștilor și angajaților abilități inter-culturale“, afirmă expertul norvegian. Acesta continuă: „Universitățile joacă un rol important în dezvoltarea și ocuparea forței de muncă pentru viitor. Oportunitățile care apar, cum ar fi schimburile de experiență și activitățile școlare internaționale, contribuie la dezvoltarea personală a studenților. Cercetarea a fost întotdeauna un liant pentru colaborările internaționale dintre universități. Mobilitatea studenților se referă acum la abilități interculturale, dar și posibilitatea de a învăța lucruri noi care nu sunt asigurate studenților  la universitatea din țara în care studiază. Este un mod de a experimenta diferite metode de a preda, dar și de a cunoaște perspective diferite de a cerceta. Mobilitatea studenților este importantă și va deveni mult mai importantă în anii care vin. De aceea, acest proiect privind bunele practici este actual și foarte relevant. Conferința ne-a determinat să revizuim propriile practici în ceea ce privește internaționalizarea și ne asigură oportunități de a ne promova ideile. Mulțumim partenerilor noștri și cred că este un proiect reușit!“.

Prorectorul Marian Ţiplic, conf. univ. dr. Daniela Preda şi prof. Lasse Berntzen au prezidat conferinţa

Partenerul norvegian

University College of Southeast (USN) a luat ființă la 1 ianuarie 2016, ca rezultat al comasării dintre instituțiile de învățământ Buskerud and Vestfold University College și Telemark University College. Este, în prezent, a doua instituție de învățământ superior din Norvegia și numără în jur de 18.000 de studenți. Universitea a dezvoltat, în ultima perioadă, peste 360 de acorduri bilaterale cu instituții de învățământ similare din străinătate. Anul trecut, aproximativ 250 de studenți norvegieni au plecat în străinătate pentru schimburi de experiență, în timp ce numărul studenților care au venit la instituția norvegiană se ridică la 417. Scopurile au vizat îmbunătățirea cunoștințelor în urma parteneriatelor internaționale, dar și dezvoltarea cercetării.

Cum vede ULBS internaționalizarea învățământului superior   

Scopul ghidului „Cele mai bune schimburi de practici pentru internaționalizarea învățământului“ este să sprijine universitățile participante în proiect în stabilirea unor standarde înalte de internaționalizare, concentrându-se pe comunicarea inter-culturală și pe modul de rezolvare a problemelor într-un mediu internațional.

La rândul său, dr. Daniela Preda, manager de proiect și directorul Departamentului de Relații Internaționale și Programe Comunitare din cadrul Universității „Lucian Blaga“ Sibiu, a declarat că „învățământul superior internațional a evoluat continuu, de la o abordare fragmentată privind studiul în străinătate și studenții internaționali, la un concept de internaționalizare strategică și comprehensivă care influențează din toate punctele de vedere universitățile. Acest handbook al bunelor practici servește ca ghid de internaționalizare și oferă noi strategii pentru dezvoltarea învățământului superior, bazate pe experiența universităților implicate în acest proiect“.

Prof.univ.dr. Andrei Terian, decanul Facultăţii de Litere şi Arte

Ghidul conține măsuri de îmbunătățire a activității din birourile internaționale ale universităților, instrucțiuni de îmbunătățire a strategiei de internaționalizare, tipuri de activități spre a fi implementate în cazul studenților internaționali, a cadrelor didactice și nedidactice și exemple de bune practici relevante ale unor universități din Norvegia și România.

„Instituțiile din învățământul superior dezvoltă și promovează educația internațională în primul rând, pentru a oferi o educație de înaltă calitate tuturor studenților. Mobilitatea studenților joacă adesea rolul principal în stabilirea strategiilor de internaționalizare ale universităților, urmată îndeaproape demobilitatea personalului, parteneriate și proiecte strategice, cercetare internațională și inovație, internaționalizarea curriculum-ului și «internaționalizarea acasă» în propria universitate, pentu studenții care nu sunt încă antrenați în mobilități internaționale.

Principalele direcții în internaționalizare sunt caracterizate de creșterea activității în implementarea proiectului, îmbunătățirea calității serviciilor oferite studenților internaționali, dar și intensificarea îmbunătățirii calității cursurilor și programnelor internaționale. Aceste priorități reprezintă și obiectivele acestui proiect. Mulțumesc University College of Southeast Norway pentru susținerea proiectului, dar și tuturor membrilor proiectului, pentru eforturile lor. Am convingerea că acest ghid se va dovedi util pentru toate părțile implicate în proiect. Am încrederea că, în încercarea de a ajunge la nivelul instituțiilor-lider în internaționalizare, materialele conținute de acest ghid vor fi de mare valoare pentru succesul internaționalizării instituțiilor din învățământul superior“, a explicat Preda.

În cadrul conferinței, au fost prezentate și câteva dintre experiențele trăite de studenții sibieni în străinătate, în urma schimburilor de experință facilitate de ULBS. Totodată, la Sibiu, s-au aflat și reprezentanții universităților implicate în proiecte, între care Universitatea „Babeș-Bolyai“ din Cluj-Napoca, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza“ din Iași, Universitatea „Transilvania“ din Brașov, Universitatea „Dunărea“ din Galați și Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară din București și Universitatea Româno-Americană.

Lasse BERNTZEN | profesor  HSN

„Universitățile joacă un rol important în dezvoltarea și ocuparea forței de muncă pentru viitor. Oportunitățile care apar, cum ar fi schimburile de experiență și activitățile școlare internaționale, contribuie la dezvoltarea personală a studenților. Cercetarea a fost întotdeauna un liant pentru colaborările internaționale dintre universități. Mobilitatea studenților se referă acum la abilități interculturale, dar și posibilitatea de a învăța lucruri noi care nu sunt asigurate studenților  la universitatea din țara în care studiază. Este un mod de a experimenta diferite metode de a preda, dar și de a cunoaște perspective diferite de a cerceta. Mobilitatea studenților este importantă și va deveni mult mai importantă în anii care vin. De aceea, acest proiect privind bunele practici este actual și foarte relevant. Conferința ne-a determinat să revizuim propriile practici în ceea ce privește internaționalizarea și ne asigură oportunități de a ne promova ideile.“

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*