Cristi Toader este unul dintre cei mai buni piloţi ai Sibiului şi, totodată, unul dintre cei mai buni tehnicieni criminalişti din oraş. Astăzi goneşte pe macadam cu un Seat de 190 CP, mâine adună probe de la locul vreunui accident sau al unei crime. Rezolvă cazul, apoi îşi descarcă tensiunea pe pedala de acceleraţie. A urcat pe podium la Raliul Sibiului, în clasa sa, iar asta l-a ambiţionat şi mai tare. „Pentru mine, atât pasiunea pentru raliuri, cât şi munca de poliţist sunt la fel de importante”, recunoaşte sibianul.

 

 

 

Un poliţist sibian reuşeşte să îmbine pasiunea pentru cai-putere cu munca de rutină, care adesea îi solicită toate forţele. Agentul principal de poliţie Cristi Toader este absolvent al Şcolii de Poliţie „Nicolae Golescu” din Slatina şi lucrează la IPJ Sibiu încă din 1990. „Microbul” motoarelor l-a avut dintotdeauna, însă abia prin 1995 a apăsat cu putere acceleraţia. „Aveam demult pasiunea asta, dar nu am avut posibilitatea financiară, apoi m-am apucat de şcoala militară, m-am căsătorit şi mereu a intervenit ceva. Am lăsat pasiunea pentru raliuri la urmă”, mărturiseşte poliţistul.

 

Cu maşina de familie, în competiţii

 

Prima maşină cu care a participat la o competiţie a fost chiar maşina de familie, special „aranjată” de el pentru raliu. „Pentru asta am avut multe «meciuri» cu soţia. Dar de fiecare dată am adus-o acasă în stare foarte bună, deci nu au fost probleme. A fost un Opel Ascona, cu tracţiune pe spate. O maşină foarte bună, fiabilă. Apoi am participat la Campionatul Naţional de Rally Cross cu un Audi 80 Quattro. Iar din anul 2001 am trecut la profesionişti în Campionatul Naţional de Raliuri. Maşina pe care am concurat a fost un VW Scirocco GTI. Am concurat pe maşini diferite, însă maşina mea de suflet este Audi Quattro, cu care am avut rezultate foarte bune. După aceea am trecut pe un Suzuki de grupa M, iar din 2010 am trecut pe motorizare diesel, un Seat Ibiza Cupra”, a enumerat Cristi.

 

Se completează bine

 

Are 22 de ani de vechime în poliţie şi 17 de când participă la raliuri. A ajuns însă la concluzia că meseria de poliţist criminalist se împacă foarte bine cu pasiunea pentru raliuri. Ba chiar, în unele situaţii, cea de pilot de raliuri o completează pe cea de poliţist. „Sunt sportiv. Dar job-ul meu de bază este acela de poliţist. Am lucrat la două compartimente. Din ‘90 până în ’95, am lucrat în cadrul Biroului de Investigaţii Criminale, Biroul Judiciar, iar acum lucrez în cadrul Serviciului Criminalistic, tehnician criminalist. Îmi place meseria asta, deoarece se mulează perfect pe caracterul meu. Sunt un om răbdător, tipicar, iar meseria asta necesită astfel de calităţi. Până acum am reuşit să împac pasiunea pentru raliuri cu meseria mea. Ambele îmi vin ca mănuşile. Sportul efectiv mă delectează după munca solicitantă şi stresantă de la serviciu. Activitatea sportivă se îmbină foarte bine cu munca de poliţist, deoarece eu conduc multe maşini de serviciu. Mă deplasez foarte mult în teren şi, fiind pilot, fac aceste deplasări cu multă operativitate. Pentru mine, atât pasiunea pentru raliuri cât şi munca de poliţist sunt la fel de importante. Ambele mă pasionează”, recunoaşte sibianul.

 

Între meserie, pasiune şi familie

 

Deşi se împarte permanent între pasiunea pentru raliuri şi munca de poliţist criminalist, extrem de solicitantă, a găsit mereu înţelegere în sânul familiei. Asta şi pentru că soţia îi este colegă de serviciu. „Soţia lucrează tot în cadrul IPJ Sibiu. Ştie la ce să se aştepte. La început a acceptat mai greu situaţia. Am pierdut foarte multe ore pe circuit sau la serviciu şi nu am fost alături de familie mereu. Dar în timpul meu liber încerc să compensez aceste absenţe şi să petrec cât mai mult timp şi cât mai plăcut alături de soţie şi cei doi copii. Am am fost foarte bucuros că tocmai mi-a intrat unul dintre băieţi la Facultatea de Inginerie. A fost al doilea pe listă. Această veste a venit odată cu rezultatul foarte bun de la Raliul Sibiului, unde am urcat pe podium”, povesteşte emoţionat poliţistul pilot de raliuri.

 

Între primii trei

 

Mulţi bani, tot timpul liber şi toată energia rămasă după serviciu. E greu de calculat cât anume a investit acest poliţist în pasiunea sa pentru raliuri. Şi-a cumpărat o maşină de competiţie pe care a cheltuit 13.000 de euro din buzunarul propriu, iar rezultatele nu au întârziat să apară. Este pe locul 4 în Campionatul Naţional de Raliuri, la clasa a 5-a. La Raliul Sibiului, din iulie, a concurat tot la clasa a 5-a şi a urcat pe cea de-a treia treaptă a podiumului. În clasamentul general s-a clasat pe locul 18, în condiţiile în care competiţia din acest an a facut parte din IRC şi a întrunit piloţi de talie mondială.

 

Pilot apreciat

 

Deşi a „obosit” maşina la maxim pentru Raliul Sibiului, Toader a adus-o la garaj fără avarii majore. Mecanicii şi staff-ul tehnic confirmă acest lucru. „Cristi este un pilot foarte bun. Conduce calculat, nu riscă foarte mult şi menajează maşina cât de mult poate, în condiţiile în care costurile la reparaţii, la o astfel de maşină, la o etapă de raliu, nu sunt deloc mici. La Raliul Sibiului a fost un pic mai greu. A fost o competiţie dificilă, dar nu le-a dat mult de lucru mecanicilor. Doar nişte suspensii pe spate şi nişte braţe pe faţă. În rest a fost OK. Sperăm să ne clasăm din ce în ce mai sus. La Timişoara, la prima etapă, ne-am clasat pe locul 4, la Sibiu pe 3, aşa că acum sperăm la mai mult, din ce în ce mai mult, un loc cât mai sus pe podium”, dezvăluie Dani, unul dintre mecanicii echipei Seat Rally Team. Cu Gigi Badea reîntors pe scaunul din dreapta, Cristi priveşte cu încredere spre competiţiile viitoare.

 

Sprijin pentru competiţii

 

Cristi Toader nu ar putea participa la raliuri fără sprijiul mecanicilor de la Nik Autoservice, care îi întreţin şi îi repară maşina la fiecare competiţie. Alături de Cristi Toader şi de copilotul său sunt şi firmele Sigemo, Greiner, Market Impex, Porsib, Big Print, Smart Tools, Enduro, Pancar, Baum şi Total Protector.

 

 

190

de cai-putere se ascund sub capota maşinii cu care concurează Cristi Toader

Lasă un răspuns