Cum se organizează Filarmonica Sibiu pentru ieșirea din starea de urgență

Filarmonica Sibiu analizează, pentru perioada de după ieșirea din starea de urgență, situația din mai multe puncte de vedere: administrativ și artistic: „Este foarte important ca în timpul acestor momente de izolare, când activitatea s-a translat în online, să ne gândim la ce vom face ulterior”.

În prima parte a izolării, colectivul Filarmonicii a lucrat aproape de două ori mai mult, încercând să păstreze obiectivele institituționale nealterate și, în același timp, preluând noi obiective și sarcini, cu toată greutatea adaptării la un nou mediu de desfășurare a activității.

Conform unui comunicat al Filarmonicii, este clar că preocuparea trebuie să fie respectarea reglementărilor, în condițiile în care distanțarea socială și protecția angajaților este esențială.

Instrumentiștii care cântă la instrumente de suflat sunt mult mai expuși, prin faptul că își folosesc intens aparatul respirator și sunt astfel mai vulnerabili. De asemenea, ei nu pot purta mască în timpul actului artistic.

Cordarii, percuționiștii, pianiștii, harpa, etc. pot purta, teoretic, masca de protecție în timpul cântatului. Totuși, efortul este destul de mare și este nevoie de o respirație bine oxigenată. S-a demonstrat, în această perioadă, că o astfel de formulă este posibilă și este aplicată de colective muzicale internaționale.

„De aceea, este necesar să ne gândim la formule instrumentale care să permită distanțarea și cântatul în grupuri restrânse. Specificul artistic face ca noi să ne desfășurăm activitatea împreună, pe scenă, în grupuri instrumentale de peste 60 de peroane, în funcție de lucrările muzicale abordate. Ne punem problema selectării lucrărilor muzicale care au nevoie de grupuri instrumentale mai mici, pentru a putea mări distanța dintre muzicieni și reduce riscul de îmbolnăvire.  Mulți dintre colaboratorii noștri sunt invitați: dirijori, soliști sau muzicieni din orchestră. În cazul păstrării unora dintre restricțiile de deplasare, vom recurge și aici la măsuri alternative, de exemplu abordarea unor lucrări care nu au nevoie de colaboratori, sau în care putem avea soliști  care provin din orchestra noastră. Noi oricum pregătisem astfel de programe pentru FITS 2020, care și-a anulat evenimentele <live, dar le putem relua pentru o stagiune estivală”, transmit artiștii.

Pentru a evita aglomerările în spații închise, vor trebui gândite concerte în aer liber care vor avea nevoie de o infrastructură suplimentară celei existente: scenă outdoor, lumini, amplificare audio, etc. : „Astfel, vom putea oferi publicului, limitat ca număr conform reglementărilor viitoare, programe dedicate acestui nou tip viață artistică”.

Măsurile luate pentru combaterea COVID19

Odată cu declanșarea epidemiei de Covid-19, a fost nevoie și la Filarmonica de Stat Sibiu de implementarea unor măsuri de distanțare fizică și socială. Măsurile luate, valabile pe întreaga perioadă a Stării de Urgență, au afectat activitatea instituției, astfel:

  • Am suspendat colaborarea cu intepretii din străinătate, încă din 16 martie.
  • Accesul în clădire a fost permis la cerere exclusiv angajaților FSS, în zone foarte clar delimitate.
  • Am dispus dezinfectarea periodică a tuturor suprafețelor din spațiile comune.
  • Am suspendat toate activitățile cu public la sediul instituției
  • Am anulat sau amânat evenimente cu public la sediu sau în afara acestuia
  • Am implementat activitatea de tip ”telemuncă”

Aceste măsuri au declanșat la rândul lor schimbări în ceea ce privește atât oferta de produse culturale, cât și consumul acestora. Prioritatea a fost și este în continuare identificarea de noi canale de promovare a ofertei culturale, dar și de distribuție a produselor culturale.

Astfel a fost lansată „Stagiunea Online” pe site-ul propriu și pe pagina de facebook a instituției, activitate care a presupus difuzarea în mediul online a unor înregistrări a celor mai reprezentative concerte din anii precedenți, dar și a unor producții muzicale realizate de către muzicieni în această perioadă, la domiciliul fiecăruia.

Totodată, a fost intensificat lucrul la realizarea unei aplicații a Filarmonicii, care va permite publicului să fie în contact direct și facil cu noi, atât în această perioadă dar mai ales atunci când lucrurile vor reîncepe să intre în normalitate.

„Pentru că oferta noastră culturală s-a mutat în mediul digital, am asistat la un transfer al consumului cultural din offline în online. Atât site-ul, cât mai ales pagina de facebook au înregistrat creșteri de audiență care au mers până la peste 300.000 de <beneficiari> ai produselor noastre culturale”, menționează Filarmonica.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*