Revoluție la Aeroportul Sibiu! Sistemul de acces nu mai poate fi cârpit și trebuie înlocuit complet

Aeroportul Internațional Sibiu ia un împrumut bancar în valoare de 200.000 lei pentru achiziționarea unui sistem nou de management al parcării.

foto: Ovidiu Veres

Conducerea aeroportului a supus aprobării Consiliului Județean Sibiu intenția de a implementa un nou sistem de administrare a locurilor de parcare, a cărui valoare este estimată la 400.000 de lei, o investiție care nu poate fi finanțată legal prin bani publici. Prin urmare, regia este nevoită să ia un împrumut pe trei ani care să acopere jumătate din această cheltuială, respectiv până la 200.000 lei sau echivalentul în euro.
Actualul sistem de parcare cu plată al aeroportului are o vechime de șapte ani. „Utilizarea zilnică, precum și modificările care au intervenit în timp odată cu dezvoltarea aeroportului și creșterea numărului de utilizatori, defectarea PC-ului de management (din Dispecerat) conduc la blocarea frecventă a activității sistemului“, explică Marius Ioan Gîrdea, directorul general al Aeroportului Internațional Sibiu.

Deficiențele subsistemului de acces

  • soluţia tehnică bazată pe jetoane se dovedeşte a fi ineficientă economic, din cauza costului extrem de ridicat al acestor consumabile, coroborat cu procentul mare de pierdere/dispariţie a lor din sistem. Inexistența unui număr suficient de mare de jetoane conduce la blocarea periodică a accesului autovehiculelor în parcare
  • lipsa unei integrări native a barierelor de intrare cu restul sistemului, precum şi utilizarea a doar două bucle de inducţie pentru detectarea prezenţei autovehiculelor la intrarea în parcare, conduc la imposibilitatea de a elimina complet diversele încercări de fraudare a modului de control acces şi gestiune a timpilor de utilizare a parcării
  • barierele de ieşire actuale pot fi ridicate manual, ceea ce permite persoanelor rău intenţionate să părăsească fraudulos parcarea (fără să plătească şi fără să predea jetonul, care astfel se adaugă la pierderi)

Deficienţele subsistemului de plată

  • schema tarifară practicată până în anul 2017 a condus la o uzură excesivă a subsistemului, ale cărui componente ar necesita înlocuire completă pentru a nu mai produce atât de multe blocări şi respingeri de bancnote (care produc întârzieri foarte mari, cozi şi nemulţumire în rândul persoanelor care utilizează sistemul de parcare al aeroportului)
  • plăţile nu pot fi efectuate cu cardul bancar, fapt care nemulţumeşte în special cetăţenii străini care nu deţin monedă locală imediat după sosirea în România

Deficienţele subsistemului informatic şi de comunicaţie

  • coordonarea întregului sistem se realizează pe un calculator obişnuit, care nu este în principiu proiectat să funcţioneze non-stop pe o perioadă de mai mulţi ani, aşa cum este cazul serverelor
  • software-ul rulat nu este independent de hardware-ul pe care este instalat, astfel încât să permită înlocuirea sau repararea acestuia în cazul apariţiei unor defecţiuni
  • sistemul de interfonie este construit cu echipamente dedicate scumpe

Deficienţele la casieria parcării

  • construcţia unde lucrează casierii nu asigură climatul de muncă necesar desfăşurării unei activităţi umane permanente (izolare termică, posibilităţi de climatizare a spaţiului de lucru şi a camerei tehnice în care sunt amplasate echipamentele)
  • dimensiunile şi compartimentarea nu sunt suficiente amplasării echipamentelor şi desfăşurării normale a activităţii curente, a activităţilor de mentenanţă sau de intervenţie în cazul unor situaţii de nefuncţionare a echipamentelor
  • necesitatea schimbării caselor de marcat va constitui o sursă de costuri suplimentare, din cauza software-ului învechit, pe care nu-l pot modifica în vederea compatibilizării decât producătorii germani ai sistemului (cu costurile inerente)

Principalele probleme care urmează a fi eliminate sau gestionate mai bine prin alegerea unui nou sistem de management al parcării sunt următoarele:

  • eficientizarea controlului maşinilor aparţinând firmelor de închirieri auto, care în momentul de faţă creează mai multe neajunsuri (ocupă mai multe locuri decât cele alocate – datorită imposibilităţii monitorizării lor şi a taxării diferenţiate care să descurajeze această practică sau să aducă venituri mai substanţiale Aeroportului; eludarea prin orice mijloace a plăţii taxei de parcare, fapt care conduce şi la dispariţia unui număr însemnat de jetoane)
  • imposibilitatea afişării numărului de locuri vacante în parcare
  • reducerea uzurii sistemului de gestionare a bancnotelor de către automatele de plată, prin renunţarea la recircularea acestora
  • introducerea posibilităţii de plată cu cardul bancar la automatele de plată
  • reducerea costurilor cu consumabilele prin renunţarea la sistemul cu jetoane și reducerea costurilor operaţionale prin eliminarea casieriei
  • inexistenţa unui subsistem de citire, recunoaştere şi înregistrare a plăcuţelor de înmatriculare (LPR), care să permită o dublă identificare a maşinilor care folosesc parcarea (jeton/tichet şi număr de înmatriculare) și un control mai eficient al numărului de maşini parcate aparţinând firmelor de închirieri auto aflate în relaţie contractuală cu aeroportul. Totodată, acesta ar conduce la reducerea timpilor operaţionali pentru toate autovehiculele la ieşire, respectiv pentru abonaţi la intrare

Nu în ultimul rând, responsabilii aeroportului promit scăderea timpului pentru plata parcării, inclusiv prin montarea unui automat de plată în incinta terminalului, şi diversificarea mijloacelor de plată, respectiv fluidizarea traficului la ieşire.

Calculele făcute de conducerea aeroportului arată că, în perioada 2018-2021, implementarea unui nou sistem ar conduce la reducerea costurilor cu angajaţii și jetoanele de aproximativ 951.000 lei, în paralel cu creşterea veniturilor – din imposibilitatea eludării plăţii – de minim 70.000 lei, în comparație cu rezultatele obținute prin modernizarea sistemului actual. În ambele variante economice este prevăzută extinderea capacității parcării, de la 273 locuri la 300.

Contractarea împrumutului va fi supusă votului consilierilor județeni, în calitate de autoritate tutelară a aeroportului. Un proiect de hotărâre în acest sens, inițiat de președintele Daniela Cîmpean, se află pe ordinea de zi a ședinței extraordinare de joi, 28 iunie.


Mihai COLIBABA

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*