InfoBIZ cu Ciprian FARAON: Marele ajutor, anunțat pentru HORECA, este de fapt unul mic | OPINIE

Sprijin financiar pentru întreprinderile din domeniul turismului, alimentaţiei publice și organizării de evenimente, a căror activitate a fost afectată în contextul pandemiei de COVID-19.

Reamintesc, este vorba despre O.U.G. nr. 224/2020, anunțată din septembrie 2020 și publicată în decembrie 2020. Ministerul Economiei nu s-a grăbit deloc cu această măsură, de parcă HORECA nu ar fi fost cea mai afectată ramură a economiei, ca urmare a măsurilor de restricție COVID-19. Desigur, nu au făcut-o nici cu măsura 2, încă în derulare, ca să nu mai vorbesc de măsura 3 pe care a și îngropat-o.

Au trecut mai bine de 6 luni de la această O.U.G. 224 și pare a deveni o realitate. Un sprijn financiar îndelung așteptat de către companiile care desfășoară activități prevăzute de cele 13 coduri CAEN Rev 2, respectiv: 7911, 7912, 7990, întreprinderi care desfăşoară activităţi autorizate de structuri de primire turistice cu funcţiuni de cazare conform codurilor CAEN Rev 2 5510, 5520, 5530, 5590, întreprinderi care desfăşoară activităţi autorizate de structuri/unități de alimentaţie, conform codurilor CAEN Rev 2 5610, 5621, 5629, 5630, întreprinderi care desfășoară activități autorizate  de organizare de evenimente conform codului CAEN Rev 2 8230, precum şi întreprinderi care desfăşoară activităţi autorizate de ghid de turism conform codului CAEN Rev 2 7990 – toate fiind domenii de activitate, identificate prin cod CAEN. Procedura este în dezbatere publică, aceasta fiind ultima etapă înainte de a fi publicată. Probabil vor exista mici modificări/adăugiri la procedură, însă neesențiale. Vă recomand să începeți să lucrați pe documentele solicitate, să vă asigurați că aveți semnătura digitală activată, obținerea unei semnături digitale putând dura până la 2 săptămâni. Pentru cei care nu știți cum să o obțineți, puteți lua legătura cu banca cu care lucrați, iar reprezentanții acesteia vă vor pune în legătură cu partenerii lor pentru semnătura digitală.

Asigurați-vă că identificați un expert contabil și/ sau un auditor care a înțeles ce are de făcut. Deși încă neclar în procedură, doresc să rețineți că obiectivul expertizei financiare/ auditului este validarea veniturilor din 2019 și 2020, din activitatea operațională, ca fiind venituri din activități eligibile prezentului ajutor de stat (coduri CAEN anterior menționate). O astfel de expertiză financiară poate dura minimum 2 săptămâni, desigur în funcție de dimensiunea afacerii și a echipei de audit. Nu este un simplu „certificat”, după cum am tot auzit de la antreprenori, ci este un transfer de responsabilitate de la cei care dețin afacerea, la auditor/ expert contabil.

Cel mai probabil, veți avea nevoie și de un consultant pentru accesarea grantului (schemei de ajutor). Din punctul meu de vedere este o procedură care poate fi parcursă și fără consultant. Totuși, pentru cei care nu stăpâniți activitățile birocratice, numeroasele documente și feluritele situații și proceduri, vă recomand să contractați un consultant. Un consultant trebuie să-și asume nu doar subscrierea, în numele vostru, la accesarea grantului (schemei de ajutor), ci trebuie să asigure și consilierea în timpul implementării grantului, respectiv modul de cheltuire a fondurilor. Atrag atenția asupra acestui aspect, foarte important de altfel, întrucât este nevoie de multă prudență în ceea ce privește cheltuirea acestor bani, a eligibilității costurilor sau a documentelor care sunt necesare. De exemplu, orice serviciu contractat, conform Codului Fiscal, trebuie însoțit de o comandă sau de un contract, nu doar de factură, obligație care nu există în cazul bunurilor materiale. Suplimentar veți avea la final obligația raportării modului în care au fost cheltuiți banii, dacă au fost respectate condițiile puse de autoritate etc. Cu alte cuvinte, este important să-i solicitați consultantului să își asume toate aceste activități.

Prin implementarea măsurii se estimează acordarea de ajutor de stat unui număr maxim de 74.000 de beneficiari. Bugetul Schemei este estimat la 500 milioane euro, echivalent în lei.

Dintr-un calcul matematic simplu, cu o distribuție egală, rezultă un ajutor mediu/companie de aproximativ 6757 euro, adică aproximativ 33000 lei.

Dacă vom lua în calcul costul cu expertul contabil/ auditorul și costul cu consultantul pentru accesarea acestor fonduri, vom constata că, din cei 6757 euro, vom rămâne cu aproximativ 5000 euro. De asemenea, trebuie să țineți cont că veți fi monitorizați și veți avea anumite obligații pe care trebuie să le asumați pentru minimum 12 luni.

Marele ajutor, anunțat pentru HORECA, este de fapt unul mic. Majoritatea firmelor din domeniile afectate au înregistrat pierderi uriașe în 2020 și în 2021, iar acești bani nu cred că vor salva aceste societăți de la faliment sau insolvență. Companiile mature care au investit, au avut personal calificat, și-au dezvoltat afacerile de-a lungul anilor, nu vor simți acest ajutor. Vor trebui să facă eforturi suplimentare pentru a-și ține afacerile în picioare. În timp ce companiile mici, lipsite de maturitate, se vor bucura de ajutorul de 5000 euro, dar, la final, puține vor reuși să se salveze de la insolvență. Cu atât mai mult cu cât există riscul ca, din toamnă, să discutăm despre noi restricții.

Modul în care a gândit Ministerul Economiei distribuția fondurilor, a condițiilor de eligibilitate, este contraproductiv. Consider că va fi vorba despre bani aruncați și nu vor exista efecte pozitive pe termen mediu și lung. Dar sper să mă înșel.

După o primă lectură a PNRR (Programul Național pentru  Redresare și Reziliență), aș spune că nici acolo lucrurile nu vor sta foarte bine. Însă, despre acest subiect, într-un articol viitor.

Dacă aveți nevoie de sfatul meu, vă rog să îmi scrieți pe ciprian.faraon@infobiz.eu.

Gânduri bune tuturor!

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*